لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

رای‌گیری انتخابات در شماری از شعبه‌های خارج از ایران آغاز شد


بیشترین شعبه‌های رای‌گیری در خارج از ایران، با ۵۵ شعبه، در آمریکا قرار دارند
بیشترین شعبه‌های رای‌گیری در خارج از ایران، با ۵۵ شعبه، در آمریکا قرار دارند

رای‌گیری برای دوازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، در شماری از شعبه‌های خارج از ایران، در منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز شده‌است. رای‌گیری در شهرهای ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها و میان‌دوره‌ای مجلس از ساعت هشت صبح به‌وقت تهران آغاز خواهد شد.

رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در عمده شعبه‌های رای‌گیری در نیوزلند، از جمله در ویلینگتون و آوکلند و نیز در سیدنی، کانبرا یا ملبورن استرالیا از ساعت ۹ یا ۹:۳۰ به‌وقت محلی آغاز شده‌است.

در ژاپن نیز انتخابات در توکیو از ساعت هشت صبح به‌وقت محلی آغاز شده‌است.

شش شعبه رای‌گیری نیز در کشور مالزی، از جمله در کوالالامپور و پیننگ، از ساعت ۹ صبح آغاز به کار کرده‌اند.

رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، از جمله در پکن، شانگهای، گوانجو در چین، منطقه هنگ‌کنگ، بانکوک، پایتخت تایلند، دهلی، بمبئی و بنگلور در هند، نیز پیش از آغاز رای‌گیری در تهران، آغاز می‌شود.

دنبال کنید:

↯​پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مرتبط با انتخابات ایران در رادیو فردا

↯​صفحه ویژه انتخابات ۹۶

↯گزارش‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی

بنا به گزارش‌ها از ایران، رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری «در تمامی کشورهایی که نمایندگی رسمی دیپلماتیک ایران در آن‌ها فعال است» و نیز ایالات متحده انجام می‌شود. رای‌گیری در کانادا، عربستان سعودی و سودان برگزار نمی‌شود.

بیشترین شعبه‌های رای‌گیری در خارج از ایران، با ۵۵ شعبه، در آمریکا قرار دارند.

دوازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با چهار نامزد باقی‌مانده، برگزار می‌شود؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و ابراهمی رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، که برآوردها نشان می‌دهد رقابت اصلی میان آن‌ها جریان خواهد داشت، و مصطفی هاشمی‌طبا و مصطفی میرسلیم دو نامزد دیگر که نظرسنجی‌های موجود بخت چندانی به آن‌ها نمی‌دهند.

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون فعلی آقای روحانی، به نفع او و محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز به نفع ابراهیم رئیسی از رقابت‌ها کناره‌گیری کردند.

همزمان در انتخابات داخل ایران، رای‌دهندگان، نمایندگان نزدیک به ۴۰ هزار کرسی شوراهای شهر و روستا، از جمله ۲۱ کرسی شورای شهر تهران، را انتخاب خواهند کرد.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز در اهر و هریس، اصفهان، بندرلنگه و بستک و پارسیان، مراغه و عجب‌شیر برگزار خواهد شد.

بنا بر گزارش‌ها شمار کل واجدین شرایط رای‌دادن در انتخابات روز جمعه بیش از ۵۶ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. نزدیک به ۶۳ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای در داخل ایران و ۳۱۰ شعبه اخذ رای در خارج از ایران برای جمع‌آوری آرا در نظر گرفته شده‌است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG