لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

ناوگروه دریایی ارتش ایران «به مرزهای دریایی آمریکا نزدیک می‌شود»


یک مقام نظامی آمریکایی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده می‌گوید «آزادی دریانوردی تنها به معنی ماهیگیری نیست، بلکه در مورد همه کشتی‌ها و ناوها در هر کجا صدق می‌کند.» (در تصویر: یک کماندوی نیروی دریایی ایران روی ناو «شهید نقدی» در دریای سرخ)
یک مقام نظامی آمریکایی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده می‌گوید «آزادی دریانوردی تنها به معنی ماهیگیری نیست، بلکه در مورد همه کشتی‌ها و ناوها در هر کجا صدق می‌کند.» (در تصویر: یک کماندوی نیروی دریایی ایران روی ناو «شهید نقدی» در دریای سرخ)
بنا بر گزارش‌هایی که به نقل از برخی فرماندهان ارتش ایران منتشر شده‌اند، «ناوگانی از کشتی‌های نیروی دریایی ارتش ایران، با حرکت به سوی اقیانوس اطلس، به مرزهای دریایی ایالات متحده نزدیک می‌شود».

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس و نیز برخی شبکه‌های تلویزیونی مانند سی‌ان‌ان گفته‌های ناخدا یکم افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ایران، را بازنقل کرده‌اند که گفته است: «برای اولین بار ناوگان دریایی ارتش ایران در حال حرکت به سوی مرزهای دریایی آمریکاست».

خبرگزاری فارس روز ۱۹ بهمن ماه در گزارشی از مراسم دیدار کمیته نیروهای مسلح «دهه فجر» با نماینده رهبر ایران در استان گیلان، این گفته‌ها را نقل کرده بود.

ناخدا رضایی حداد در این دیدار گفته است «ناوگروه‌های ارتش ایران»، «از طرف آفریقای جنوبی به سوی اقیانوس اطلس در حرکت هستند».

این مقام نظامی در عین حال افزوده است «این حرکت پیام خود را دارد». در این مورد جزئیات بیشتری در خبرگزاری فارس منتشر نشده است.

خبرگزاری‌ها و شبکه‌های بین‌المللی این گفته‌های آقای رضایی حداد را بازنشر کرده‌اند که این حرکت «در واکنش به حضور نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین و آب‌های خلیج فارس» انجام می‌شود.

ناوگان پنجم ایالات متحده، نیروی دریایی ارتش آن کشور مستقر در آب‌های منطقه خاورمیانه است و مسئول ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، دریای سرخ، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند به شمار می‌رود.

مرکز فرماندهی این ناوگان در حال حاضر در کشور بحرین قرار دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از «یک مقام دفاعی آمریکا» که نامش را نیاورده است می‌گوید «این نخستین بار نیست که ایران چنین تهدیدی می‌کند».

این مقام نظامی به سی‌ان‌ان گفته است «در حال حاضر اعلانی برای آرایش قشون نداریم».

به گفته این شبکه خبری طی سه سال گذشته ایران دست‌کم دو بار دیگر نیز گفته بود کشتی‌های خود را به نزدیکی مرزهای دریایی آمریکا می‌فرستد.

مقام نظامی آمریکایی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده می‌گوید «آزادی دریانوردی تنها به معنی ماهیگیری نیست، بلکه در مورد همه کشتی‌ها و ناوها در هر کجا صدق می‌کند. تا زمانی که آنها (نیروی دریایی ایران) مسئولیت خود را که با این آزادی می‌آید متوجه می‌شوند».

او گفته است اگر نیروی دریایی ایران چنین تصمیمی گرفته است، «شگفت‌زده نخواهد شد که وقتی به آنجا رسید، ببیند خیلی‌های دیگر از قبل آنجا بوده‌اند».

مقام‌های سیاسی ایرانی و مقام‌های رسمی ایالات متحده واکنشی به خبر منتشر شده در مورد حرکت ناوگان ایران به سوی مرزهای دریایی آمریکا نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG