لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

«دو برابر شدن» رویارویی شناورهای ایرانی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس


مجموع رویارویی دریایی «خطرناک» شناورهای ایرانی و ناوهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶، یعنی هشت ماه گذشته، «۳۰ مورد» عنوان شده است
مجموع رویارویی دریایی «خطرناک» شناورهای ایرانی و ناوهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶، یعنی هشت ماه گذشته، «۳۰ مورد» عنوان شده است

شبکه خبری «فاکس‌نیوز»، هشتم شهریور ماه، به نقل از آمار ارائه‌شده از سوی یک مقام وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید رویارویی دریایی قایق‌ها و کشتی‌های ایرانی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی، تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کرده‌است.

یک نشریه امور نظامی و دفاعی ایالات متحده نیز این احتمال را مطرح کرده است که شمار رویارویی دریایی، و آنچه «تحریکات» نظامی ایران در خلیج فارس توصیف می‌شود، در ماه‌های پیش‌رو افزایش پیدا کند.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نامش فاش نشده، به شبکه خبری «فاکس» می‌گوید «در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۵، دو برابر بیشتر رویارویی ناایمن یا غیرحرفه‌ای داشته‌ایم. این افزایش آماری، نگران‌کننده است و در نیمه دوم سال هم همچنان ادامه پیدا کرده‌است».

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی این مقام آمریکایی، شمار «رویارویی خطرناک» با شناورهای ایرانی، که از سوی ناوگان ایالات متحده «غیرحرفه‌ای/ناایمن» توصیف می‌شود، امسال ۱۹ مورد بوده‌است اما پارسال، در همین بازه زمانی، ۱۰ مورد. در تمامی مواردِ گزارش‌شده از سوی ناوگان آمریکایی در خلیج فارس، ایران به عنوان مقصر معرفی شده‌است.

اما مقام‌های ایرانی در این مورد نظر دیگری ارائه می‌کنند. حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، آنچه را که «اخطار» به «شناورهای بیگانه» توصیف می‌کند، «امری طبیعی» دانسته که در «آب‌های سرزمینی ایران» انجام می‌شود.

طی هفته‌های گذشته خبر‌ها و گزارش‌هایی از موارد مختلف رویارویی دریایی شناورهای ایرانی و ناوهای آمریکایی منتشر شده‌است؛ در تیر ماه شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز به ۵۰۰ متری یک ناو جنگی آمریکایی نزدیک شدند، در حالی‌که این ناو میزبان فرمانده ارتش آمریکا در خاورمیانه بود.

ژنرال جوزف وتل، در پی این رویارویی، ابراز نگرانی کرده بود که «در این فضای محدود، احتمال وقوع اشتباه محاسبه‌‌ بسیار بالاست».

اخیرا نیز قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در اقدامی که واشینگتن «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده، به یک ناوشکن آمریکایی نزدیک شدند؛ در همان زمان شناور دیگری به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شده بود که این بار گشتی آمریکایی اقدام به شلیک تیر اخطار به دریا کرده‌است.

شمار رویارویی هایی که اکنون مقام دفاعی آمریکا در اختیار شبکه فاکس گذشته، کم‌تر از برآورد اولیه «ستاد فرماندهی مرکزی» (ستاد عملیاتی آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا) است. در ماه ژوئیه این مرکز نظامی آمریکایی از ۲۶ مورد رویارویی دریایی خبر داده بود که گفته شده، پس از بررسی، برخی از آن موارد از فهرست رویارویی های «غیرحرفه‌ای/ناایمن» حذف شده‌اند.

مجموع رویارویی های دریایی «خطرناک» شناورهای ایرانی و ناوهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶، یعنی هشت ماه گذشته، «۳۰ مورد» عنوان شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۴ مورد رویارویی گزارش شده بود.

نشریه نظامی استرایپ، که متمرکز بر امور دفاعی و ارتش آمریکا است، به تازگی در مقاله‌ای این احتمال را عنوان کرده است که به دلیل «تمایل تندورها در ایران برای تحکیم موقعیت خود در انتخابات سال آینده ایران، و نیز سرگرمی انتخاباتی ماه نوامبر در آمریکا»، ملوانان آمریکایی احتمالا شاهد شمار بیشتری از «رویارویی‌های آزاردهنده» از طرف شناورهای ایرانی خواهند بود.

پیش از این ژنرال وتل، فرمانده ارتش آمریکا در خاورمیانه، گفته بود «ما همیشه برای واکنش نشان دادن به این فعل‌وانفعالات فرصت خیلی زیادی نداریم. دقایق است که تعیین‌کننده است».

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، می‌گوید «اگر هر شناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ما شود به آن‌ها اخطار می‌دهیم و اگر تجاوز باشد مقابله می‌کنیم».

ایران در تنگه هرمز به طور فعالانه‌ای حضور دارد و در مواردی نیز تهدید کرده که آن را میبندد.

به گفته حسین آرین، کارشناس نظامی رادیو فردا، ناو‌ها و کشتی‌هایی که درتنگه هرمز در آمد و شد هستند از مسیر‌های از پیش تعیین شده و ثابتِ ورودی و خروجی که روی نقشه دریایی به وضوح ترسیم شده، استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG