لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

قيمت دلار در بازار آزاد ايران به ۳۴۰۰ تومان افزايش يافت


همزمان با انتشار گزارش‌هايی مبنی بر کناره‌گيری محمود بهمنی از رياست بانک مرکزی ايران، قيمت انواع ارزهای خارجی بار ديگر بالا رفته و بهای هر سکه طلا نيز به يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است.

گزارش راديو فردا از دو صرافی تهران حاکی است که قيمت دلار در روز يکشنبه، يکم بهمن ماه، به ۳۴۰۰ تومان رسيده و بهای هر يورو نيز به ۴۶۰۰ تومان افزايش يافته است.

قيمت هر پوند انگليس نيز ۵۲۰۰ تومان اعلام شده است.

افزايش قيمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد تهران در حالی است که بهای هر دلار در مرکز مبادلات ارزی- وابسته به وزارت صنعت- دو هزار و ۴۵۵ تومان است و برای يورو نيز قيمت سه هزار و ۲۷۰ تومان تعيين شده است.

در همين روز، قيمت سکه طرح جديد با سه درصد افزايش نسبت به روز شنبه، به يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است. بهای هر سکه برای تحويل در بهمن ماه، يک ميليون و ۴۴۱ هزار تومان و برای تحويل در اسفندماه، يک ميليون و ۵۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

نگرانی‌های بازار از وضعيت بازار طلا و سکه باعث شده که قيمت هر سکه برای تحويل در فروردين ماه ۱۳۹۲ با سه درصد افزايش به يک ميليون و ۶۲۰ هزار تومان برسد.

بازار ارزهای خارجی در ايران طی ماه های گذشته به شدت دچار تلاطم شده و به گفته احمد توکلی، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، ارزش ريال ايران در برابر ساير ارزها «در کمتر از يک سال اخير، ۵۵ درصد کاهش پيدا کرده است.»

در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد در آذرماه ۸۹ حدود هزار و ۴۴ تومان بود قيمت آن در مهرماه ۹۰ به ۱۲۵۰ تومان رسيد و از آن زمان با جهشی فوق العاده روبرو شده است.

در دی‌ماه سال ۹۰ نرخ هر دلار به ۱۵۰۰ و در اسفند همان سال به ۱۹۰۰ تومان افزايش پيدا کرد. روزنامه «اعتماد» چاپ تهران قيمت دلار در ۲۸ دی ماه امسال را سه هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد.

تشديد تحريم های خارجی و قطع درآمدهای نفتی ايران، مشکلات مربوط به نقل و انتقال‌های ارزی، افزايش شديد نقدينگی و ضعف مديريت دولت محمود احمدی‌نژاد از دلايل اصلی نابسامانی بازار ارز ايران عنوان شده است.

شمس الدين حسينی، ‌وزير امور اقتصاد و دارايی ايران ‌روز ۲۵ آذرماه گفته بود: «به خاطر تحريم‌ها، ۵۰ درصد از وصول درآمدهای نفتی کشور کاهش يافته است.»

برخی از مقام های جمهوری اسلامی و نهادهای بين المللی در ماه های اخير اعلام کرده بودند که فروش نفت ايران تا يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

افزايش قيمت ارزهای خارجی و سکه در روز يکم بهمن ماه با تصويب طرح تحقيق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس و اخبار مربوط به موافقت با «بازنشستگی» محمود بهمنی از رياست کل بانک مرکزی همزمان شده است.

خبرگزاری فارس روز يکشنبه به نقل از «يک مقام مسوول» که نام وی را فاش نکرده است، خبر داد که با بازنشستگی محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی موافقت شده است.

اين خبر ساعاتی پس از تصويب يک طرح تحقيق و تفحص در مجلس منتشر شد که بررسی «عملکرد بانک مرکزی در خصوص مديريت بازار ارز از ابتدای سال ۹۰ تاکنون» يکی از محورهای اصلی آن است.
XS
SM
MD
LG