لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

معاونت زنان دولت طرحی در زمینه «تجرد قطعی» دختران ارائه کرد


خانم مولاوردی می‌گوید این طرح در پی «افزایش سن ازدواج و افزایش تجرد قطعی دختران» ارائه شده است
خانم مولاوردی می‌گوید این طرح در پی «افزایش سن ازدواج و افزایش تجرد قطعی دختران» ارائه شده است

شهین‌دخت مولاوردی٬ معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، از ارائه طرح «تجرد قطعی» دختران از سوی کارگروه «تعمیق باورهای دینی» سازمان متبوعش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»٬ خانم مولاوردی این مطلب را روز ۱۸ اسفندماه در حاشیه نشست زنان و امور خانواده استانداری‌ها مطرح کرده است.

وی گفته این طرح در پی «افزایش سن ازدواج و افزایش تجرد قطعی دختران» ارائه شده است.

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده هدف طرح مذکور «فرهنگ‌سازی» در جامعه ایران براساس الگوی زندگی «حضرت معصومه»، خواهر امام هشتم شیعیان، است.

وی یکی دیگر از اهداف مهم این طرح را «عیب‌زدایی و قبح‌زدایی از تجرد» در جامعه ایران اعلام کرده است.

«حضرت معصومه» که آرامگاه وی در شهر قم واقع شده یکی از شخصیت‌های مذهبی زن مورد احترام شیعیان است، که در طول عمر خود هرگز ازدواج نکرد.

براساس اعلام علی‌اکبر محزون٬ مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار دختر و پسر مجرد در کشور وجود دارد.

به گفته آقای محزون٬ پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر از مجرد‌ها پسر و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر نیز دختر در سن ازدواج هستند، که ازدواج نکرده‌اند.

وی همچنین اعلام کرده در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دختر و پسر قبل از «تجرد قطعی» در کشور وجود دارد که ۹۸۰ هزار نفر آن را زنان و ۳۲۰ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

این آمار نشان می‌دهد که شمار دختران در این زمینه سه برابر بیشتر از مردان است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور سن تجرد قطعی در ایران را از سن ۵۰ سال به بالا عنوان کرده است.

به گفته وی در مجموع ۱۵۲ هزار زن و مرد در سن تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۶۲ هزار نفر مرد و ۹۰ هزار نفر از آنها زن هستند که در این زمینه نیز آمار زنان ۱.۵ برابر مردان است.

«تجرد قطعی» به موقعیت افرادی گفته می‌شود که امید به ازدواج ندارند و احتمال ازدواج آنها بسیار کم است.

XS
SM
MD
LG