لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۴

رویترز: افزایش اقدامات ایران در ارسال سلاح برای حوثی‌ها از طریق عمان


شماری از شورشیان حوثی در صنعا
شماری از شورشیان حوثی در صنعا

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی و غربی می‌گوید تناوب ارسال جنگ‌افزار از ایران برای حوثی‌های یمن، از طریق عمان، به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌است. یک مقام ارشد ایران نیز به این خبرگزاری گفته تهران به «حمایت خود از حوثی‌ها افزوده‌است».

گزارش خبرگزاری رویترز، گفته شماری از مقام‌های غربی و آمریکایی را نقل می‌کند که نامشان فاش نشده، اما می‌گویند برپایه اطلاعات و برآوردهایی که در دست دارند، ایران به طور چشم‌گیری بر شمار دفعاتی که سلاح به یمن می‌فرستد افزوده است.

بنا بر این گزارش‌ها، کمک‌ها به‌طور زمینی برای حوثی‌ها ارسال شده‌است.

مقام‌ها در عین حال می‌گویند «اندازه» دقیق جنگ‌افزارهای ارسالی را نمی‌دانند.

عمان هرگونه قاچاق سلاح در مرزهای خود را به‌تاکید رد کرده‌است. یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفته واشینگتن نگرانی‌های خود در این مورد را به اطلاع دولت عمان رسانده‌است.

مسقط در عین حال از میانجی‌گران اصلی در جریان مذاکرات واشینگتن و تهران در پاره‌ای از مسائل از جمله برنامه اتمی به شمار می‌رود و این احتمال مطرح است که آمریکا از فاش‌گویی انتقادها از آن کشور خودداری می‌کند.

یک مقام غربی گفته تهران، از طریق این کشور «موشک‌های ضدشناور، مواد منفجره… پول و پرسنل» برای حوثی‌ها فرستاده است. یک منبع امنیتی دیگر در امور غرب آسیا نیز گفته این کمک‌ها «موشک‌های سطح‌به‌سطح» را هم در بر می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز سخنان یک مقام سیاسی ارشد ایران را نیز نقل کرده است که «حمایت‌های ما از حوثی‌ها در یمن به طور مشخصی افزایش پیدا کرده‌است».

این مقام‌ ایرانی که نام او نیز فاش نشده می‌گوید توافق اتمی سبب شده تا ایران در مقابل رقیب دیرینه خود در منطقه، یعنی عربستان سعودی، «دست بالا» را داشته باشد هر چند «باید مراقب آن نیز بود».

در گزارش رویترز، این مقام ایرانی نوع «حمایت‌ها» را مشخص نکرده‌است.

عربستان سعودی و شماری از متحدان آن کشور که از رئیس‌جمهور یمن، عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کنند و ائتلافی برای بازگرداندن قدرت به او تشکیل داده‌اند، پیشتر نیز ایران را به ارسال جنگ‌افزار به یمن متهم کرده بودند.

نهادهای دولت ایران، از جمله وزارات خارجه، همواره این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند در حال حاضر انتقال کمک‌های دارویی یا غذایی به یمن نیز ممکن نیست.

تهران هنوز به گزارش منتش‌شده در ۲۹ مهر ماه از سوی رویترز واکنشی نشان نداده‌است.

موشک‌های سطح‌به‌سطح

مقام‌های ایالات متحده پیش از انتشار گزارش تازه رویترز در مورد آنچه «افزایش ارسال سلاح» برای شورشیان یمنی توصیف شده، نیز در مورد ارسال جنگ‌افزارهایی که ممکن است خطری متوجه پرسنل آمریکایی بکند، هشدار داده بودند.

در اردیبهشت ماه سال گذشته، در پی گزارش‌هایی در مورد احتمال رودرویی شورشیان یمنی با نیروی دریایی آمریکا، به وسیله موشک‌های ایرانی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود به تهران صریحا هشدار داده شده است.

اما بحران یمن بُعد تازه‌ای نیز به خود گرفته‌است و آن اینکه شماری از شناورهای خارجی در خلیج عدن، هدف موشک‌هایی قرار گرفته‌اند که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها پرتاب شده‌است. در این میان سه حمله موشکی به ناوشکن میسون ارتش ایالات متحده شده‌است که التبه همه آن‌ها ناموفق بود. اما دو حمله اول، برای نخستین بار سبب شد تا آمریکا دست به واکنشی نظامی علیه ادوات نظامی حوثی‌ها بزند. حوثی‌ها، خود، پرتاب موشک به سوی ناوشکن آمریکایی را رد کرده‌اند.

سناتور جان مک‌کین، از نمایندگان ارشد کنگره آمریکا، به تازگی در بیانیه‌ای در ستایش از واکنش نیروی دریایی آمریکا به موشک‌های پرتاب‌شده در خلیج عدن، این احتمال را نیز مطرح کرد که موشک‌ها از طرف ایران برای حوثی‌ها ارسال شده باشند.

رویترز در گزارش تازه خود با ژنرال جوزف وتل، فرمانده مرکز عملیاتی آمریکا در خاورمیانه نیز گفت‌وگو کرده‌است. ژنرال وتل می‌گوید او به نقش ایرانی‌ها در مسلح کردن حوثی‌ها مظنون است: «من فکر می‌کنم ایران در برخی از این قضایا (انتقال فناوری موشکی از ساحل به دریا) نقش بازی می‌کند». آمریکا می‌گوید در حال تحقیق در مورد موشک‌های پرتاب‌شده است.

از سوی دیگر شماری از مقام‌های غربی نیز در مورد مقدار و انبوهی کمک نظامی که ایران در حال حاضر به شورشیان می‌کند، موضع محتاطانه‌تری گرفته‌اند.

دیپلمات‌ها در عین‌حال این احتمال را مطرح کرده‌اند که عمان آن‌چنان که باید در مقابل ارسال تسلیحات، واکنش نشان نمی‌دهد. یک مقام ارشد غربی به رویترز گفته «احتمالا سطح قاچاق این سلاح‌ها آن‌قدری نیست» که توجه لازم را به خود جلب کند.

حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردار هستند، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که دولتش هنوز مشروعیت بین‌المللی دارد، را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کردند. آقای هادی به عدن و سپس به عربستان رفت. حملات ائتلاف عربی به شورشیان از بهار گذشته آغاز شده و در این زمان بین هفت تا ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که شمار قابل توجهی از آن‌ها نیز غیرنظامی هستند. ائتلاف عربی خود با انتقادهای بین‌المللی در پیوند با حملات مرگبار هوایی به تجمعات غیرنظامی در یمن روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG