لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

ده‌ها کشته در حملات «داعش» به یکی از اماکن مقدس شیعیان عراق


تصویری منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از حمله بامداد جمعه
تصویری منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از حمله بامداد جمعه

دست‌کم ۳۵ نفر در جریان حملات انتحاری و تیراندازی شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در حرم «سید محمد» در شهر بلد در سامراء کشته شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها دست‌کم ۶۰ نفر نیز در این حمله زخمی شده‌اند.

حمله اخیر تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که مرگبارترین انفجار عراق در محله کراده، به کشته‌ شدن بیش از ۲۹۰ نفر انجامیده‌؛ آمار کشته‌شدگان همچنان طی روزهای گذشته در حال افزایش بوده‌است.

در بیانیه ستاد مشترک عملیاتی عراق، گفته شده حمله بامداد روز جمعه ۱۸ تیر ماه نخست با پرتاب خمپاره آغاز شده‌است. سپس مهاجمان انتحاری خود را به مرقد رسانده و تیراندازی کرده‌اند.

دو نفر از مهاجمان، پس از تیراندازی خود را در فروشگاهی در نزدیکی محل منفجر کرده‌اند، نفر سومی هم بوده که کشته شده و مواد انفجاری‌اش نیز خنثی شده‌است. در این بیانیه مشخص نشده چه گروه یا فردی مهاجم سوم را کشته است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از منابع امنیتی در منطقه گفته است سه عملیات انتحاری انجام شده و «دو انتحاری دیگر هم دستگیر و کمربندهایشان خنثی شده‌است».

این خبرگزاری می‌گوید نیروهای حشدالشعبی، شبه‌نظامیان عمدتا شیعه که مورد حمایت ایران نیز هستند، راهی منطقه شده‌اند. خبر حضور نیروهای شبه‌نظامی در بلد و دستگیری دو تن از مهاجمان، در برخی حساب‌های کاربری نزدیک به «حشد» در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید مقتدا صدر شبه‌نظامیان تحت رهبری خود، را برای کنترل حرم سید محمد به محل فرستاده است.

حمله به بلد پس از آن صورت می‌گیرد که شمار کشته‌شدگان مرگبارترین انفجار ۱۳ سال گذشته در عراق، در محله کراده بغداد، به ۲۹۲ نفر رسیده‌است.

بلد در ۹۰ کیلومتری شمال پایتخت قرار دارد و حمله اخیر کم‌تر از یک هفته از انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در کراده رخ داده‌است.

حملات مرگبار تازه در زمانی رخ می‌دهد که نیروهای امنیتی عراقی موفق شده‌اند شهر فلوجه را از شبه‌نظامیان حکومت خودخوانده اسلامی پس بگیرند. نیروهای ویژه پلیس و ارتش عراق و نیز شبه‌نظامیان حامی دولت مرکزی، خود را برای بازپس‌گیری موصل، مهم‌ترین شهر آن کشور که در تصرف داعش است، آماده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG