لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۱

دانشمند ایرانی‌تبار برنده جایزه «موفقیت‌های علمی» شد


یک دانشمند ایرانی برنده یکی از جوایز «موفقیت‌های علمی» شد. کامران وفا، به همراه دو تن دیگر جایزه نقدی مربوط به بخش فیزیک را از آن خود کردند.

این جایزه به خاطر تحقیقات دکتر وفا در خصوص «نظریه ریسمان‌ها» و دیگر تحقیقات مکانیک کوانتوم، به او، جوزف پولچینسکی و اندرو استرامینگر اهدا شد.

کامران وفا بیش از سی سال است که در دانشگاه هاروارد مشغول تحقیق و تدریس است. نظریه ریسمان‌ها یکی از نظریات معاصر و عمده در فیزیک نظری است.

به گزارش نیویورک تایمز، جایزه موفقیت‌های علمی که امسال پنجمین سال اهدای آن به نوآوران و محققان رشته‌های مختلف علمی بود، توسط میلیاردهای دنیای فن‌آوری بنا نهاده شده است.

مارک زاکربرگ موسس و مدیر عامل فیس‌بوک و همسرش پرسیلا چنگ، سرگی برین، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، ان وُیچیتسکی، بنیانگذار شرکت 23andme، و همینطور یوری میلنر، سرمایه‌گذار در عرصه فن‌آوری و همسرش جولیا میلنر، حامیان مالی این جایزه هستند. ۲۵ میلیون دلار مجموع جوایز امسال بود که به افرادی در سه دسته بندی فیزیک بنیادین،‌ ریاضی و یک عمر خدمت به دانش تعلق گرفت.

دو جایزه ۲۵۰ هزار دلاری هم به دو دانش‌آموز سنگاپوری و شیلیایی به خاطر ساخت ویدئوهای علمی رسید. ساخته‌های این دو دانش‌آموز از بین شش هزار ویدئوی ارسال شده انتخاب شدند.

در مراسم اهدای این جوایز که مورگان فریمن، هنرپیشه آمریکایی، مجری آن بود، شماری از ستارگان دنیای هنر و ورزش حضور داشتند و مراسم به طور زنده از شبکه تلوزیونی نشنال‌جیوگرافی پخش شد.

به گزارش مجله فوربز، یوری میلنر، یکی از موسسان و حامیان اصلی این جایزه در مصاحبه‌ای که قبل از مراسم انجام شد، گفت که علاقه‌مند کردن مخاطبان عادی به رشته‌های مثل اصلاح دی‌ان‌ای یا نظریه کوانتم‌ به سادگی ممکن نیست.

او می‌گوید: «یکی از اهداف این جایزه تلاش برای تشریح مفاهیم پیچیده علمی به زبان ساده است.» میلنر که خود دانش آموخته رشته فیزیک از دانشگاه مسکو است، می‌گوید که «وقتی من به مدرسه می‌رفتم، از همه بچه‌ها کمتر محبوب بودم. چون علوم بنیادین «باحال» نبود.»

XS
SM
MD
LG