لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

فرزند کروبی تاکید کرد پدرش «مشتاق است» محاکمه علنی شود


در پی‌ گفته‌های اخیر سخنگوی قوه قضائیه در مورد «آمادگی» این نهاد برای محاکمه رهبران اعتراضات سال ۱۳۸۸، فرزند مهدی کروبی، یکی از رهبران در حصر، به نقل از پدرش می‌گوید «دعا کنید آقایان شهامت محاکمه‌ام را در دادگاهی علنی پیدا کنند».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز سه ۱۶ آذر ماه گفته بود «شورای امنیت ملی تصویب کرده است» مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی «فعلا در حصر باشند و این مصوبه کماکان به قوت خود باقی است». به گفته سخنگوی قوه قضائیه، این قوه «آمادگی دارد» این سه تن را محاکمه کند.

محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به این سخنان در فیس‌بوک خود به نقل از آقای کروبی می‌گوید او مجموعا ۱۱ بار به شکل مستقیم و غیرمستقیم خواستار برگزاری دادگاه علنی و انجام روند محاکمه‌اش شده‌است.

فرزند مهدی کروبی در این مورد به نامه‌ها و درخواست‌ها از مقام‌هایی مانند حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی یا گفته‌های «چندین‌باره‌ی» خودش در حضور ماموران امنیتی اشاره کرده‌است.

او در واکنش به بخشی دیگر از سخنان محسنی اژه‌ای در مورد آنچه سخنگوی قوه قضائیه «جرایم» رهبران اعتراضات توصیف کرده، نوشته پدرش در دیدار با اعضای خانواده گفته است «از مردم بخواهید دعا کنند تا آقایان شهامت محاکمه‌ام را در دادگاهی علنی پیدا کنند. تا معلوم شود اعتراض مدنی ما جنایت بود یا کسانی که برای دو روز دنیا، مرتکب آن رفتارها شدند و کشور و انقلاب را به این روز انداختند».

به نظر می‌رسد اشاره آقای کروبی به «رفتارها»، رخدادهای زمان اعتراضات است که به کشته‌شدن معترضان، و سرکوب و زندانی کردن آن‌ها، به‌دست مقام‌های امنیتی و قضائی انجامید.

آقای کروبی پیش از این علنا خواستار محاکمه خود شده بود؛ او در نامه‌ای که فروردین ماه گذشته منتشر شد و خطاب به حسن روحانی بود، خواسته بود «از حاکمیت مستبد» بخواهد تا او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

مقام‌های ایران تا کنون از آزاد کردن یا محاکمه خانم رهنورد و آقایان کروبی و موسوی خودداری کرده‌اند. ادامه حصر آن‌ها، به جز آن‌که بارها با انتقادهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده، هدف اعتراضات شماری از مقام‌ها و چهره‌های سیاسی و اجتماعی جهان نیز واقع شده‌است.

در شهریور ماه گذشته یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود «به نظر می‌رسد» محاکمه، نه به نفع آنها و «نه به نفع نظام» سیاسی حاکم بر ایران است.

XS
SM
MD
LG