لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۹

تولد یک برند جدید در صنعت خودروسازی جهان


«لینک-‌اند-کو» جدید‌ترین نشان متولد شده در جهان خودروسازی است. برندی که بطور مشترک توسط ولوو سوئد و شرکت جیلی چین شکل گرفته و قرار است اولین خودروی چینی باشد که وارد بازار آمریکا و اروپا می‌شود.

اولین محصول این برند جدید «۰۱» نام دارد. آلیان وایسر قائم مقام این شرکت به اتو کانال گفته است شروع عرضه این محصول در بازار چین خواهد بود ولی بعد از مدتی این محصول را به آمریکا و اروپا صادر خواهیم کرد.

تا کنون خودروهای چینی موفق به ورود به بازار اروپای غربی و آمریکای شمالی نبوده‌اند و اگر این برند موفق به ورود به این بازار شود چالش جدید برای خودرو سازان غربی ایجاد خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکل کنونی خودرو سازان چینی در ورود به بازار اروپا، استانداردهای پایه بخصوص استانداردهای ایمنی است. اما پایه فنی خودروهای این برند جدید روی جدید‌ترین محصولات شرکت ولوو خواهد بود. شرکت ولوو هم در جهان به ایمنی بالا شهره است. چینی‌ها امید دارند با اتکا به این تجربیات بتوانند سد ورود به بازارهای اروپا را بشکنند.

شرکت ولوو چند سالی است که به تملک گروه خودروسازی جیلی در آمده است. شرکت خودروسازی جیلی پس از بیوایدی، چری و گریت وال، چهارمین شرکت بزرگ خصوصی چین است.

در گام اول بعد از خرید این شرکت سوئدی توسط جیلی، ولوو موافقت کرد فناوری‌های خودرو‌هایش را با شرکت جیلی به اشتراک بگذارد.

این همکاری شامل پلت‌فرم خودروهای متوسط یا بهبود میزان آلایندگی، تکنولوژی‌های زیربنایی، طراحی داخلی و ایمنی می‌شدند. در گام دوم هم این دو شرکت یک برند جدید را شکل داده‌اند.

خودرو سازان چینی اکثرا با مشکل دانش فنی روبه‌رو هستند. اکثر شرکت‌های چینی به توسعه خودروهای جدید خود بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی که یا خریده‌اند یا کپی کرده‌اند می‌پردازند. البته در این میان دو شرکت خودرو سازی شانگهای و جیلی با بقیه در استراتژی متفاوت عمل می‌کنند.

شرکت شانگهای با خرید شرکت‌ «ام جی» بریتانیا و شرکت جیلی با خرید شرکت ولوو سوئد سعی دارند دانش فنی را به‌طور مستقیم از این شرکت‌ها دریافت کنند و روی پلت‌فرم‌های روز این شرکت‌ها محصولات خود را توسعه دهند.

فعلا شرکت جیلی با تاسیس شرکت «لینک-‌اند-کو» یک گام مهم را در توسعه صنعت خودرو سازی چین برداشته است.

تصاویری از بدنه و داخل خودرو

مشخصات «۰۱»

کلیه عملیات طراحی و مهندسی این خودرو جدید در مرکز تحقیق و توسعه ولوو-جیلی سوئد به انجام رسیده و بنابر اظهار مدیران دو شرکت یکی از ایمن‌ترین خودروهای بازار پر رقابت کراس اوور‌ها است. کراس اوور‌های خودروهای شبه شاسی بلندی هستند که بر روی پلت‌فرم خودرو‌های سواری توسعه پیدا کرده‌اند.

۰۱ اولین خودرو چینی محسوب می‌شود که تمامی امکانات و آپشنهای ایمنی روز دنیا را در خود دارد. طراحی بدنه ۰۱ کار پیتر هاربری رییس بخش طراحی ولوو و تیم زبده اوست. وی یکی از بهترین طراحان صنعت خودرو است.

سبک طراحی ۰۱ ساده ولی مدرن و پویاست و شباهت‌هایی با طراحی محصولات کیا بویژه اسپورتیج ۲۰۱۶ دارد.

تجهیزات ایمنی ولوو همچون سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم تشخیص عابر پیاده و سیستم هشدار خروج از خط برای کراس‌اوور ۰۱ ارائه شده‌اند. به همین دلیل این خودرو یکی از مجهز‌ترین خودروهای چینی است که از کلیهٔ تجهیزات رفاهی و ایمنی روز دنیا استفاده می‌کند و طبق گفتهٔ دو شرکت، یکی از ایمن‌ترین کراس‌اوورهای حال حاضر دنیا بشمار می‌رود.

«لینک‌اند کو» ادعا می‌کند که ۰۱ از بیشترین ویژگی‌های چند رسانه‌ای در میان کلیهٔ خودروهای جهان برخوردار است؛ خودرو همواره به اینترنت وصل است و تجهیز آن به دلیل برنامه بازش اجازه می‌دهد که سازندگان ایده‌های جدید خود را به آن اضافه کنند. از طرفی مالکین ۰۱ می‌توانند زمانی که به خودرو احتیاج ندارند آنرا به دیگران قرض دهند و از طریق گوشی هوشمند خود بر آن نظارت داشته باشند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است این محصول در بازار‌های اروپایی با استقبال روبه‌رو شود قیمت کمتر این خودرو نسبت به خودروهای مشابه‌اش است. شاید این خودرو با قیمتی در حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر از رقبای خود بتواند در بازارهای جهانی حاضر شود.

XS
SM
MD
LG