لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

مالزی: مظنون دوم در جریان قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی بازداشت شد


کیم جونگ‌اون و کیم جونگ‌نام فرزندان کیم جونگ‌ایل که برادران ناتنی بودند
کیم جونگ‌اون و کیم جونگ‌نام فرزندان کیم جونگ‌ایل که برادران ناتنی بودند

پلیس مالزی می‌گوید مظنون دوم در ارتباط با قتل کیم جونگ‌نام، برادر رانده‌شده رهبر کره شمالی، را بازداشت کرده‌است. به گفته پلیس فرد بازداشت‌شده گذرنامه اندونزی در اختیار دارد. مظنون نخست روز چهارشنبه بازداشت شده بود.

خبرگزاری دولتی مالزی، برناما، می‌گوید فرد دوم در بامداد ۲۸ بهمن‌ماه بازداشت‌شده و بر خلاف مظنون اول که اسناد هویتی ویتنامی با خود داشته، گذرنامه اندونزی‌ همراه دارد. هویت دقیق افراد بازداشت‌شده، و اینکه آیا اتباع ویتنام، اندونزی یا احتمالا کره شمالی هستند، مشخص نشده‌است.

پیش از این نمایندگان پارلمان کره جنوبی، گفته بودند مهاجمان، دو زن اهل کره شمالی بودند و کیم جونگ‌نام با نوعی سم کشنده که فوری عمل می‌کند، مسموم شده‌ و جان خود را از دست داده‌است. این واقعه دو روز پیش در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور رخ داد.

مقام‌های دولتی ایالات متحده گفته‌اند بر این باور هستند که برادر ناتنی رهبر کره شمالی توسط عواملی از سوی پیونگ‌یانگ، به قتل رسیده‌است.

زنی که بامداد پنج‌شنبه بازداشت شده، تنها بود و در مدارک هویتی که همراه داشت نام سیتی عایشه، متولد ۱۹۹۲ عنوان شده‌است. مظنون اول در مدارک هویتی ویتنامی، با اسم: نام دین، متولد ۱۹۸۸ توصیف شده‌است.

پلیس تصویر مظنون‌ها را از طریق دوربین‌های مداربسته به دست آورده‌است.

کره شمالی هنوز به وقایع روزهای گذشته واکنش نشان نداده‌است.

مقام‌های کره جنوبی پیش از، بر اساس برآوردها و اعتراف یک «عامل» کره شمالی گفته بودند کیم جونگ‌اون به دنبال قتل برادر ناتنی خود است.

بنا بر گزارش‌ها کیم جونگ‌نام در پی تلاش برای سفر غیرقانونی به ژاپن -آن‌طور که خود گفته بود برای رفتن به دیزنی‌لند- از سوی خاندان کیم رانده شد؛ آن‌هم در حالی‌که از او به‌عنوان رهبر احتمالی پس از مرگ پدرش نام برده می‌شد.

او سپس به ماکائو رفت، جایی که ظاهرا بخش عمده‌ای از سال‌های گذشته را در آن گذرانده‌است. با این همه در مواردی در جاهای دیگری دیده شده و در یک مورد نیز به شماری از شهروندان کره جنوبی که او را شناخته بودند، گفته بود تنها سفر می‌کند.

در فرودگاه کوالالامپور، جایی که هدف قرار گرفته، در انتظار هواپیما به مقصد ماکائو بود.

او در سال ۲۰۱۰، اندکی پیش از رهبری برادرش، با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه مفصلی انجام داد. کیم جونگ‌نام انتقادهایی علیه حکومت کره شمالی انجام داده بود.

در سال ۲۰۱۲ دست‌کم یک‌بار در در پکن و بار دیگر در سنگاپور دیده شد. در همان سال بود که مقام‌های کره جنوبی گفته بودند یک «عامل بازداشت‌شده کره شمالی» اعتراف کرده قصد ربودن کیم جونگ‌نام را داشته‌است.

XS
SM
MD
LG