لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

«دستگیری چهار نفر» در مریوان در ارتباط با «اقدامات خرابکارانه»


خبرگزاری تسنیم، که گفته می‌شود به سپاه پاسداران نزدیک است، می‌گوید دو عضو یک گروه -به گفته این خبرگزاری- «تروریستی» که از شمال عراق برای انجام «اقدامات خرابکارانه» به کردستان ایران آمده بودند، به همراه «دو پشتیبانشان»، در روزهای پایانی شهریور ماه، در شهر مریوان دستگیر شده‌اند.

این خبرگزاری روز سه شنبه، ۶ مهر، اعلام کرد که یک «تیم دو نفره تروریستی» که با هدف انجام «اقدامات تروریستی» از شمال عراق وارد شهرستان مریوان در استان کردستان شده بودند روزهای ۲۶ و ۲۸ شهریور دستگیر شده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، این دو نفر در یکی از خانه‌‌باغ‌های حومه روستای «ساوجی» در شهرستان مریوان اقامت وقصد داشتند با« پشتیبانی» دو نفر از «عناصر داخلی» این گروه فعالیت‌های تروریستی خود را آغاز کند که «پیش از دست زدن به هر اقدامی» دستگیر شدند.

این خبرگزاری اعلام کرد که از این افراد وسایلی چون «سه اسلحه کلاشنیکف، تعداد زیادی گلوله و دوربین دید در شب» کشف شده است.

به گفته خبرگزاری تسنیم،سرپرست این گروه فردی به نام مستعار «شوان» بوده است.

این خبرگزاری تلویحا گفته است که این افراد وابسته به «حزب دمکرات کردستان ایران» به رهبری مصطفی هجری بوده و همزمان با گروه پ.ا.ک (پارتی آزادی کردستان) ارتباط داشته‌اند.

«حزب دمکرات کردستان ایران» هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

«حزب دمکرات کردستان ایران» به رهبری مصطفی هجری پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد حضور مسلحانه خود در کردستان ایران را از سر گرفته و دور تازه‌ای از فعالیت‌هایش را علیه جمهوری اسلامی آغاز کند.

درهمین حال وب سایت این حزب روز سوم مهر خبر داده بود که در درگیری نیروهایش با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه پیرانشهر یکی از نیروهای این حزب به نام «رحیم عبدالله‌نژاد» و «شماری» از نیروهای جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های ایران گزارشی درباره این درگیری منتشر نکرده‌اند.

طی ماه‌های گذشته چندین درگیری نیز بین نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران و نیروهای سپاه پاسداران در کردستان رخ داده است و «ده‌ها تن» از اعضای هر دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.

از جمله در جریان درگیری مسلحانه بین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و اعضای حزب دموکرات کردستان در روز روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریور، دست‌کم دو عضو این حزب کشته‌ شده بودند.

درهمین حال مقام‌های اقلیم کردستان عراق در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرده بودند به احزاب اپوزیسیون کُرد اجازه نخواهند داد که از خاک اقلیم کردستان، برای جمهوری اسلامی چالش امنیتی ایجاد کنند.

جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته، احزاب کرد مخالف خود را متهم کرده است که در راستای تامین اهداف عربستان سعودی فعالیت‌های مسلحانه‌ای را سازمان داده‌اند. این اتهام اما از سوی این احزاب رد شده است.

علاوه بر درگیری‌های اخیر، کردستان ایران در سال‌های گذشته شاهد مواردی از درگیری‌های خونین بین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و اعضای حزب حیات آزاد کردستان، موسوم به پژاک نیز بوده است.

این احزاب از سوی جمهوری اسلامی به «تجزیه‌طلبی» و «ارتباط با بیگانگان» متهم می‌شوند. این احزاب هم جمهوری اسلامی را به نقض حقوق کردها در ایران متهم می‌کنند و می‌گویند هدف‌شان «پیگیری حقوق» شهروندان کرد «در چارچوب ایران» است.

XS
SM
MD
LG