لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

عفو بین‌الملل: با کارگران در قطر مانند حیوانات رفتار می‌شود


سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در مورد وضعیت «بهره‌کشی» از کارگران ساختمانی در قطر، می‌گوید صاحبان صنایع ساختمانی و کارفرمایان کارگران خارجی را «در حکم حیوانات» تلقی می‌کنند.

این گزارش با نام بردن از آنچه با عنوان «بهره‌کشی وحشتناک» از کارگران یاد می‌کند وضعیت آنها را نیز «رقت‌انگیز» توصیف کرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید محل کثیف زندگی این کارگران از «فاضلاب» پر است.

این سازمان فرادولتی مدافع حقوق بشر در مورد این «بهره‌کشی» هشدار داده و از فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، خواسته است تا نقض حقوق این کارگران را در پروژه‌های ساختمانی مربوط به جام جهانی که قرار است در سال ۲۰۲۲ در آن کشور برگزار شود، محکوم کند.

عفو بین‌الملل می‌گوید «فیفا وظیفه دارد تا در این مورد پیامی عمومی و محکم» صادر کند.

این سازمان در عین حال می‌گوید وضعیت این کارگران در کشوری که از جمله ثروتمندترین‌ها در دنیاست، کاملا خارج از بهانه‌گیری و نابخشودنی‌ست.

عفو بین‌الملل می‌گوید گزارش خود را بر اساس دیدار و گفت‌وگو با ۲۱۰ کارگر ساختمانی در اکتبر ۲۰۱۲ و ماه مارس ۲۰۱۳ تنظیم کرده است.

در عین حال اعضای این سازمان با مقام‌های ۲۲ شرکت ساختمانی و نیز نمایندگان دولت دیدارهایی داشته‌اند.

طی ماه‌های گذشته مدافعان حقوق بشر بارها از فیفا خواستند تا به وضعیت بهره‌کشی از کارگران ساختمانی در قطر اعتراض کند
طی ماه‌های گذشته مدافعان حقوق بشر بارها از فیفا خواستند تا به وضعیت بهره‌کشی از کارگران ساختمانی در قطر اعتراض کند
علاوه بر محل زندگی و رفتار کارفرمایان از دیگر مواردی که این گزارش از آن شدیدا انتقاد کرده، پرداخت نکردن دستمزد کارگران و گماشتن آنها به کارهای سخت و خطرناک است.

این نخستین باری نیست که این سازمان از «نقض حقوق کارگران» عمدتاً مهاجر در قطر انتقاد کرده و در مورد آن هشدار می‌دهد.

پیشتر نیز در ماه اکتبر گذشته یکی از اعضای ارشد این سازمان در مورد آماده شدن قطر برای جام جهانی، ساخت‌وسازهای سریع و فراوان در آن کشور و وضعیت هشداردهنده کارگران ساختمانی سخن گفته بود.

در همان زمان اعضای عفو بین‌الملل به «گستردگی نقض حقوق کارگران» در آن کشور اشاره کرده بودند.

قطر خود را برای برگزاری مرحله نهایی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ آماده می‌کند و ساخت‌وسازهای بسیاری که کارگران مهاجر در آنها به کار گرفته شده‌اند نیز در موارد زیادی مربوط به همین موضوع است.

در ماه سپتامبر نیز، کنفدراسیون اتحادیه جهانی تجاری در بیانیه‌ای گفته بود تا زمان برگزاری جام جهانی «چهار هزار کارگر جان خود را در هنگام کار در سازه‌های مربوط به آن از دست خواهند داد.»

این کنفدراسیون اعلام کرده بود هر هفته ۱۲ کارگر بر اثر کار در صنایع ساختمانی قطر جان خود را از دست می‌دهند.

در عین حال انتظار می‌رود شمار بیشتری از کارگران در آینده نزدیک برای کار در این صنایع از کشورهایی مانند نپال و سری‌لانکا به قطر بروند.
XS
SM
MD
LG