لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

صدها مهاجر در هفته گذشته در مدیترانه ناپدید شده‌اند


مهاجرانی که نجات پیدا کرده‌اند
مهاجرانی که نجات پیدا کرده‌اند

جسد دست‌کم ۶۵ نفر از مهاجران غیرقانونی دیگری که در تلاش برای رساندن خود به اروپا از طریق دریای مدیترانه بوده‌اند، پیدا شده‌است. مقام‌های بین‌المللی می‌گویند احتمالا بیش از ۷۰۰ نفر، تنها طی یک هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

عمده کسانی که در دریای مدیترانه ناپدید شده‌اند، مسافران سه قایقی بودند که اخیرا در راه واژگون شده‌اند.

تصاویر واژگون شد یکی ازقایق‌ها که چند روز پیش منتشر شد، و تلاش نیروهای دریایی ایتالیا برای نجات کسانی که به آب افتاده بودند، به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده‌است.

امدادگران موفق شده‌اند ۵۶۰ نفر را نجات دهند، اما هنوز نزدیک به ۱۰۰ نفر از کسانی که در قایق مملو از جمعیت بودند، ناپدید محسوب می‌شوند که به احتمال زیاد به معنی غرق شدن آنها‌ست.

روز پنج‌شنبه قایقی دیگر با دست‌کم ۶۷۰ سرنشین در مدیترانه غرق شد که از این میان تنها ۱۰۴ نفر نجات پیدا کرده، جسد ۱۵ نفر پیدا شده و ۵۵۰ نفر نیز هنوز ناپدید هستند.

یک روز بعد، یعنی در روز جمعه هفتم خرداد ماه نیز، یک قایق دیگر واژگون شد که مشخص نیست چه تعدادی مهاجر غیرقانونی در آن بودند، اما جسد ۴۵ نفر تا کنون پیدا شده‌است.

فدریکو فوسی، سخنگوی سازمان امور پناهجویان ملل متحد، نهم خرداد ماه به خبرنگاران گفته است عمده مهاجران حوادث روزهای اخیر اهل سومالی، اریتره و سودان بوده‌اند.

سومالی تحت حملات افراطیون اسلام‌گرای «الشباب» قرار دارد. به گفته سازمان ملل در سودان درگیری‌ها و تنش‌ها، از جمله در دارفور ادامه دارد، شهروندان اریتره نیز در گریز از خدمت نظامی یا فشارهای دیگر در آن کشور هستند.

طی ماه‌های اخیر در سال جاری میلادی، دست‌کم ۱۴۷۰ مهاجر غیرقانونی و پناهجو، در مدیترانه غرق شده‌اند. اما این شمار هنوز آمار هفته گذشته را در بر نمی‌گیرد و چنانچه مرگ نزدیک به ۷۰۰ پناهجوی روزهای گذشته تائید شود، شمار کشته‌شدگان از مرز ۲ هزار نفر می‌گذرد. این درحالی‌ست که فصل تابستان در راه است و تلاش مهاجران قایق‌سوار برای گذشتن از مدیترانه و رسیدن به جنوب اروپا نیز، احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

سران هفت اقتصاد بزرگ جهان، موسوم به «گروه ۷»، در پایان دیدارهای رسمی خود در ژاپن، در هفتم خردادماه، بحران ناشی از مهاجران و پناهجویان را چالشی جهانی توصیف کرده و گفته‌اند متعهد می‌شوند «برای تامین نیازهای فوری و بلندمدت پناهجویان و مهاجران و دیگر کسانی که مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند، کمک‌های جهانی را افزایش» دهند.

در سال گذشته میلادی، در پی بحران‌های مختلف، از جنگ داخلی سوریه، درگیری‌های خشونت‌بار در عراق و افغانستان، تنش‌ها در آفریقا و بدتر شدن وضعیت اقتصادی تهی‌دستان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خود را به قاره اروپا رساندند. در سال گذشته دست‌کم ۱۳۰۰ نفر نیز در دریا غرق شدند.

XS
SM
MD
LG