لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

نماینده مجلس توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی را تکذیب کرد


حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، دوم آبان ماه، اخباری را که به نقل از او در مورد توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، منتشر شده بود تکذیب کرد.

این نماینده مجلس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس با «اشاره به انتشار نادرست اخباری به نقل از او» در خصوص غنی‌سازی گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید می‌کند و ما اورانیوم با این غنا را تولید می‌کنیم».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی می‌گوید «ما درصدی از میزان غنایی که به آن احتیاج داریم، کوتاه نخواهیم آمد».

خبرگزاری مجلس ایران، اول آبان ماه از قول حسین نقوی حسینی آورده بود که «صنعت هسته‌ای ايران برای سوخت رآکتور تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نياز دارد ولی اين سايت، اکنون سوخت لازم را دارد و ديگر نيازی به توليد وجود ندارد.»

توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی از جمله مهم‌ترین خواست‌های کشورهای طرف گفت‌وگوی اتمی با ایران به شمار می‌رود.

تعطيلی تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم در فردو نيز يکی ديگر از درخواست‌های گروه ۱+۵ یعنی آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان بوده است.

طرف‌های مذاکره وعده داده بودند در صورت موافقت ايران با اين خواست‌ها، از تصويب تحريم‌های جديد عليه آن جلوگيری کرده و تحريم‌های گذشته را نيز به مرور کاهش خواهند داد اما مقام‌های ايرانی با اين خواست‌ها مخالفت کردند.

در آخرين دور از مذاکرات دو طرف که روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر در ژنو سوييس برگزار شد، هيئت جدید ايرانی، بسته پيشنهادی تازه‌ای را برای پايان دادن به بحران اتمی ارائه داد که ۱+۵ از آن استقبال کرده‌اند.

با این همه جزئیاتی زیادی از این بسته پیشنهادی و نیز مذاکرات مهر ماه منتشر نشده است.

کشورهای غربی نگران‌اند که غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای صورت گیرد.

ایران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده و بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG