لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

اوباما: هر روز می‌تواند روز آخر زندگی رهبران داعش باشد


باراک اوباما، دیداری نه‌چندان معمول از دفتر مرکزی «سی‌آی‌ای» داشته است. از راست: جان برنان، رئیس سی‌آی‌ای، جان کری، وزیر خارجه، جو بایدن، معاون اول، و رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، دیداری نه‌چندان معمول از دفتر مرکزی «سی‌آی‌ای» داشته است. از راست: جان برنان، رئیس سی‌آی‌ای، جان کری، وزیر خارجه، جو بایدن، معاون اول، و رئیس‌جمهوری آمریکا

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید نیروهای آمریکا و ائتلاف در کارزار علیه گروه «حکومت اسلامی» برتری دارند و آنها از این برتری برای از میان برداشتن رهبران «داعش» و نابودی این گروه استفاده خواهند کرد.

باراک اوباما، ۲۵ فروردین ماه، در دیداری نه‌چندان معمول از دفتر مرکزی سازمان «سی‌آی‌ای» گفته است «داعش در موقعیت دفاعی قرار دارد و ما در موقعیت تهاجمی». اوباما افزوده است «برتری به دست ما افتاده و ما قصد داریم آن را حفظ کنیم».

ما قصد داریم، در روزها و هفته‌های پیش رو شمار بیشتری از آنها (رهبران گروه حکومت اسلامی) را هدف قرار دهیم. هر روز که رهبران داعش از خواب بیدار می‌شوند، درک خواهند کرد که این روز می‌تواند آخرین روز زندگی آنها باشد.
اوباما

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به حملات هوایی اخیر ائتلاف به رهبری آمریکا، که در آنها شماری از فرماندهان ارشد «حکومت اسلامی» کشته شده‌اند، گفته این روند ادامه پیدا می‌کند: «ما قصد داریم، در روزها و هفته‌های پیش رو شمار بیشتری از آنها (رهبران گروه حکومت اسلامی) را هدف قرار دهیم. هر روز که رهبران داعش از خواب بیدار می‌شوند، درک خواهند کرد که این روز می‌تواند آخرین روز زندگی آنها باشد».

باراک اوباما در دیدار خود از دفتر مرکزی «سی‌آی‌ای» در ویرجرینیا، به گزارش‌های اخیر در مورد کاهش شمار پیکارجویان گروه موسوم به حکومت اسلامی اشاره کرده است.

یک روز پیش از این آنتونی بلینکن، معاون وزیر دفاع آمریکا، در اظهاراتی که برای جلسه‌ای در کنگره آن کشور آماده کرده بود، گفته بود: «ما برآورد کرده‌ایم که از زمان رصد نیروهای داعش، در سال ۲۰۱۴، شمار آنها به پایین‌ترین حدی که دیده شده، رسیده‌است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر اهمیت همکاری برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای خاتمه دادن به بحران سوریه نیز تاکید کرده است.

تازه‌ترین دور از گردهمایی نمایندگان دولت مرکزی سوریه و مخالفان بشار اسد، در ژنو، آغاز به کار کرده‌است. نشست صلح سوریه به میزبانی فرستاده ویژه سازمان ملل برگزار می‌شود و نمایندگان دو طرف هنوز به طور غیرمستقیم با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

حملات به نیروهای حکومت اسلامی توسط ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق نیز در جریان است.

«مرحله دوم» عملیات ضد «حکومت اسلامی»

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف ضد داعش، گفته است این ائتلاف وارد «مرحله دوم» عملیات خود شده است: «دشمن ما ضعیف شده، و ما در حال همکاری برای از هم گسیختن آن هستیم. مرحله اول عملیات نظامی کامل شده است».

سرهنگ وارن در بغداد به خبرنگاران گفته است «اکنون در مرحله دوم قرار داریم، مرحله‌ای که هدف آن از بین بردن دشمن است».

به گفته وارن با وجود آنکه «داعش» هنوز برخی حملات پیچیده را انجام می‌دهد، اما در یک سال گذشته موفق به کنترل هیچ منطقه بااهمیتی نشده‌است.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده طی ۲۰ ماه گذشته حملاتی را در عراق و سوریه انجام می‌دهد. این ائتلاف از ارتش عراق و نیز گروهی از مخالفان سوری، در نبردهای زمینی علیه «داعش» حمایت می‌کند.

ایالات متحده در عین حال به ارتش عراق مشاوره‌های نظامی می‌دهد، نیروهای آن را آموزش و برخی حملات توپخانه‌ای را نیز علیه مواضع «حکومت اسلامی» در آن کشور انجام داده‌است.

XS
SM
MD
LG