لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

انتقاد تلویحی رئیس‌جمهوری آمریکا از نحوه پوشش خبری ترامپ


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

باراک اوباما در دیداری با روزنامه‌نگاران، پوشش خبری گسترده افرادی که به گفته او «بلند بلند دروغ می‌گویند» را به چالش کشیده و می‌گوید، می‌شود مسائل و پرسش‌ها را به صورت عمیق‌تری مطرح کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بدون آنکه از شخص خاصی نام ببرد، نهم فروردین ماه، در جریان دیداری با روزنامه‌نگاران در واشینگتن گفته است کار حرفه‌ای «تنها به معنی دادن میکروفن دست یک نفر نیست».

اوباما می‌گوید اگر خبرنگاران به مسائل عمق بیشتری بدهند و پرسش‌های موشکافانه مطرح کنند، آن وقت رای‌دهندگان آمریکایی نیز دید بهتری به مسائل خواهند داشت.

او افزوده است «بهتر می‌شد، اگر [خرج] میلیاردها دلاری که در رسانه‌های آزاد هست، با احساس مسئولیت جدی همراه شود».

وقتی مقام‌های انتخاباتی و کارزارهای سیاسی ما، کاملا از منطق، واقعیت‌ها و تحلیل‌ها فاصله گرفته و دیگر مهم نباشد چه چیزی (در گفته‌هایشان) درست است و چه چیزی درست نیست، تصمیم‌گیری خوب برای نسل آینده، غیرممکن می‌شود.
اوباما

​آقای اوباما می‌گوید «وقتی مقام‌های انتخاباتی و کارزارهای سیاسی ما، کاملا از منطق، واقعیت‌ها و تحلیل‌ها فاصله گرفته و دیگر مهم نباشد چه چیزی (در گفته‌هایشان) درست است و چه چیزی درست نیست، تصمیم‌گیری خوب برای نسل آینده، غیرممکن می‌شود.»

این بار نخست نیست که رئیس‌جمهوری ایالات متحده از کارزار درون‌حزبی اخیر برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، و تلویحا گفته‌های دونالد ترامپ، انتقاد می‌کند.

باراک اوباما چندی پیش، بدون‌آنکه از کسی نام ببرد، از خشونت‌های صورت‌گرفته در جریان کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، انتقاد کرده و گفته بود «سیاستمداران باید به این فکر کنند که حرفهایشان روی کودکانی که در حال تماشای آنها هستند، چه تاثیری می‌گذارد».

ترامپ، میلیادر آمریکایی که نامزد پیشتاز رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان است، از جمله خواستار اخراج میلیون‌ها مهاجر، کشیدن دیوار در مرز مکزیک، ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، در نظر گرفتن ایجاد زرادخانه هسته‌ای در کره جنوبی و ژاپن، بازگرداندن شکنجه یا تجدید نظر در رابطه با ناتو و سازمان ملل شده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ خود می‌گوید سیاست‌های خارجی‌اش بر مبنای اولویت دادن به منافع آمریکا بنا شده است. او در عین حال گفته است «دسته‌ای اراذل و اوباش سازمان‌دهی‌شده» مسئول خشونت‌های کارزارهای انتخاباتی او هستند و نه گفته‌هایش در مورد مهاجران، گروه‌های دینی و تباری.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هشتم فروردین ماه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته بود برخی وقایع در کارزار درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو «خجالت‌آور» است. آقای کری می‌گوید رهبران جهان، اخیرا از او می‌پرسند در آمریکا چه خبر است.

باراک اوباما نیز در دیدار با روزنامه‌نگاران سخنان مشابهی را مطرح کرده و می‌گوید رهبران جهان از او می‌پرسند در صحنه سیاسی آمریکا چه می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG