لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

اوباما: تیراندازی به سیاه‌پوستان، مسئله همه آمریکا است


تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه رفتار پلیس در نیویورک هم ادامه دارد
تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه رفتار پلیس در نیویورک هم ادامه دارد

در پی کشته شدن دو شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس آن کشور، باراک اوباما فورا پس از ورود به ورشو برای شرکت در نشست ناتو، در یک کنفرانس خبری گفت این تیراندازی‌ها باید سبب نگرانی هر انسان بی‌غرض و منصفی شود.

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که فیلمی از لحظه کشته شدن یکی از شهروندان سیاه‌پوست در مینه‌سوتا، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است. دوست‌دختر مردی که کشته‌شده، کنار او در خودرو نشسته بود و در حال پخش زنده لحظه تیراندازی پلیس به دوست‌پسر خود در فیس‌بوک بود.

طی روزهای گذشته این دومین تیراندازی مرگبار پلیس به یک شهروند سیاه‌پوست است، که بار دیگر اعتراضات گسترده‌ای را سبب شده‌است. معترضان می‌گویند این حملات ناشی از نژادپرستی‌ست و ربطی به ارتکاب جرم از طرف افرادی که هدف قرار گرفته‌اند، ندارد.

مارک دیتون، نماینده دمکرات، در واکنش به تیراندازی مینه‌سوتا، گفته است «هیچ‌کس نباید به خاطر اینکه چراغ عقب خودرویش خراب است، هدف تیراندازی قرار گیرد». اشاره این نماینده، به دلیل توقف خودرو توسط پلیس است. مارک دیتون افزوده است «اگر راننده سفید بود هم این اتفاق می‌افتاد؟»

محل تیراندازی اخیر در مینه‌سوتا
محل تیراندازی اخیر در مینه‌سوتا

شبیه این مسائل را رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز بیان کرده‌است.

او فورا پس از ورود به لهستان برای شرکت در نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت «وقتی وقایعی مانند این اتفاق می‌افتد، گروه بزرگی از شهروندان ما این‌طور فکر خواهند کرد که به خاطر رنگ پوستشان، رفتار متفاوتی با آنها می‌شود. و این موضوع دردناک است. این موضوع باید همه ما را نگران کند… این مسئله سیاه، یا مسئله هیسپانیک (اشاره به لاتین‌تبارها) نیست. این مسئله آمریکاست. هر انسان منصفی باید نگران شود».

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، داده‌ها و آمار نشان می‌دهند که اقلیت‌ها بیش از بقیه از طرف پلیس مورد بازرسی قرار گرفته یا به آنها تیراندازی می‌شود.

اوباما با اشاره به اینکه نیروهای مجری قانونی کارهای خوب و درست زیادی انجام می‌دهند، در عین‌حال افزوده چنین رخدادهایی که بی‌اعتمادی جامعه می‌انجامد، زندگی آنها را هم سخت‌تر می‌کند.

ساعتی پس از مرگ شهروند سیاه‌پوست در مینه‌سوتا، صدها نفر به نشانه اعتراض تجمع کردند؛ تجمعی که برای دومین شب ادامه داشته‌است. دوست‌دختر فرد کشته‌شده می‌گوید او پس از آن هدف قرار گرفت که به افسر پلیسی که خودروی آنها را متوقف کرده بود، اطلاع داد حامل سلاح گرم است و مجوز حمل آن را نیز دارد.

چند روز پیش از این ۱۷۰۰ کیلومتر دورتر از مینه‌سوتا، در باتون روژ، لوئیزیانا، اعتراضات به کشته‌شدن شهروند سیاه‌پوست دیگری در جریان بوده‌است.

تصاویر هر دو تیراندازی مرگبار اخیر توسط تلفن‌های همراه ثبت شده‌است. در هر دو مورد نیز از وزارت دادگستری درخواست شده که تحقیقاتی انجام دهد.

XS
SM
MD
LG