لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

پژو به‌دنبال خرید اوپل


گروه پژو-سیتروئن طی مذاکرات فشرده ای در چند هفته گذشته به‌دنبال خرید شرکت اوپل آلمان و واکسهال بریتانیا از شرکت جنرال موتورز آمریکا بوده است؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد ایران هم می‌توانند یکی از بازار‌های اصلی شرکت اوپل در آینده نزدیک شود.

پژو-سیتروئن اعلام کرد مدیرعامل این شرکت مذاکرات مفیدی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره تصمیم برای خرید اوپل از جنرال موتورز داشته است.

این خودروساز فرانسوی در بیانیه‌ای اعلام کرده کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژ-وسیتروئن استدلالی را برای ایجاد یک غول خودروسازی اروپایی با ادغام اوپل با برندهای پژو، سیتروئن و دی اس این گروه خودروسازی ارایه کرده است.

سخنگوی مرکل پس از دیدار مدیرعامل پژ-وسیتروئن با صدراعظم آلمان گفته است «تاوارس موافقت کرد مشاغل موجود، سرمایه گذاری و کارخانه را حفظ کند و اوپل را به عنوان یک شرکت مستقل نگه دارد. کارکنان اوپل از سوی مدیریت کنونی یک ضمانت شغلی دریافت کرده اند که تا پایان سال ۲۰۱۸ اعتبار دارد. همچنین این برند متعهد شده است تا سال ۲۰۲۰ به سرمایه گذاری در کارخانه‌های آلمانی ادامه دهد.»

بر اساس گزارش رویترز، اوپل در سالهای اخیر ضررهای مکرری ثبت کرده است. به همین دلیل جنرال موتورز که طی سال‌های اخیر به دنبال کاهش زیر مجموعه‌های خود و چابک کردن ساختارش است قصد دارد تا شرکت اوپل و واکسهال را به شرکت پژو-سیتروئن واگذار کند.

اگر این مذاکرات موفقیت آمیز باشد ممکن است به ادغام میان برند اوپل در آلمان با گروه پژ-وسیتروئن منتهی شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده که اگر گروه پژ-وسیتروئن اوپل را خریداری کند، هر آنچه در توان دارد برای حفظ کارخانه‌ها و مشاغل این شرکت خودروسازی در آلمان به کار خواهد بست.

حدود نیمی ‌از ۳۸ هزار کارمند اوپل در آلمان و ۴۵۰۰ نفر آنها در انگلیس فعال هستند. اوپل در انگلیس به عنوان واکسهال فعالیت می‌کند.

حذف احتمالی مشاغل مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد، زیرا انتخابات آلمان و فرانسه در پیش است و بریتانیا برای اثبات اینکه خروج از عضویت اتحادیه اروپا تاثیری در حضور سرمایه گذاران خارجی ندارد، نگران مانده است.

البته مدیرعامل اوپل در نامه‌ای به کارمندانش اعلام کرد خرید این برند از سوی گروه پژ-وسیتروئن فرانسه از نقطه نظر صنعتی منطقی به نظر می‌رسد.

نشریه «بیلد ام سونتاگ» به نقل از کارل توماس نیومان نوشت: این فرصتی برای شروع یک فصل جدید و موفق در تاریخ ما پس از ۸۸ سال فعالیت تحت کنترل جنرال موتور است.

شرکت اوپل و واکسهال هم اکنون خودروهای خود را بر روی پلت فرم مشترکی با محصولات شورولت روانه بازار می‌کنند و احتمال در صورت فروش به پژو سیتروئن این دو شرکت از پلتفرم مشترکی با محصولات پژو برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل اوپل در نامه به کارمندان این شرکت گفته است: طرفین این قرارداد منطق صنعتی معامله برنامه ریزی شده را درک می‌کنند. با این قرارداد دومین خودروساز بزرگ اروپا با سهم بازار حدود ۱۷ درصد تشکیل خواهد شد.

نشریه ماهانه «منیجر مگزین» به نقل از منابع آگاه از مذاکرات جنرال موتورز و گروه پژ-وسیتروئن اعلام کرد ماری باررا، مدیرعامل جنرال موتورز در مقر اوپل در آلمان اطمینان داده که اوپل تحت هر گونه قراردادی، یک شرکت مستقل می‌ماند.

به‌نظر می‌رسد پس از فروش اوپل به پژو-سیتروئن این گروه جدید خودروساز در اروپا رقیب اصلی گروه فولگس‌واگن آلمان شود.

گروه فولکس واگن آلمان شامل کارخانه‌های فولکس واگن، آئودی، سئات، اشکودا، بنتلی و لامبورگینی است.

مدیریت فولکس‌واگن به‌گونه‌ای است که محصولات هم رده در کارخانه‌های مختلف از یک نوع پلتفرم مشترک با طراحی داخلی و بدنه متفاوت استفاده می‌کنند و با برندی متفاوت عرضه می‌شوند. حال احتمالا این اتفاق در گروه جدید فرانسوی آلمانی و انگلیسی هم رخ خواهد داد و محصولات اوپل و واکسهال از پلتفرم مشترکی با محصولات پژو سیتروئن استفاده خواهند کرد به عنوان نمونه احتمالا پلت فرم اوپل کورسای جدید با پژو ۲۰۹ که محصول آینده پژو در کلاس بی است یکی خواهد بود.

در گذشته یکی از دلایل عدم حضور شرکت‌های آلمانی در ایران بحث رابطه پیچیده این شرکت‌ها با بازار آمریکا یا خودرو سازان آمریکایی بوده است به عنوان نمونه اوپل به دلیل مدیریت جنرال موتورز با وجود داشتن محصولات مناسب برای بازار ایران از حضور در ایران منع می‌شد حال این احتمال می‌رود با خرید این کارخانه توسط پژو سیتروئن با توجه به رابطه گسترده پژو سیتروئن با شرکت‌های ایرانی، شرکت آلمانی اوپل یکی از برند‌هایی باشد که بتواند در بازار ایران حاضر شود.

XS
SM
MD
LG