لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

«شرط عجیب» برای فروش سهام باشگاه پرسپولیس


قرار است شرکت پيشکسوتان پرسپوليس بخشی از سهام این باشگاه را از طریق مزایده بخرد. این شرکت با حضور امیر عابدینی،علی پروین و حسین هدایتی، محدودیت‌هایی برای خریداران در نظر گرفته است.

طبق تصمیم آنها، فقط پرسپولیسی‌ها می‌توانند سهام این باشگاه را بخرند؛ حداقل ۳ سال بازی در پرسپولیس، عدم حضور در استقلال تحت هیچ شرایطی، موثر بودن و حضور در تیم ملی نیز در مرامنامه قید شده است. جالب اینکه در جمع قانونگذاران، خود حسین هدایتی هیچکدام از این شرایط را دارا نیست.

طبق این شرایط، محمود خوردبین از نمادهای تاریخ پرسپولیس با بیش از چهل سال فعالیت در این تیم و سرپرست فعلی تیم، فقط به این خاطر که دقایقی در جام باشگاه‌های ۱۹۷۰ آسیا به عنوان یار کمکی برای استقلال بازی کرده، امکان خرید سهام را نخواهد داشت.

احمد رضا عابدزاده که از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس است هم این شرایط را دارا نیست. سعید عزیزیان سنگربان پرسپولیس در قهرمانی جام در جام ۱۹۹۱ آسیا، که به خاطر مصدومیت در تمرینات این باشگاه از فوتبال رفت هم نیز مانند عابدزاده نمی‌تواند سهام بخرد.

علی انصاریان نماد «تعصب در زمین»، داریوش مصطفوی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل اسبق باشگاه، غلامرضا فتح‌آبادی، مجید نامجو مطلق، جواد الله‌‌وردی، پرویز قلیچ‌خانی، مهدی هاشمی‌نسب و بهزاد داداش‌زاده فقط تعدادی از ده‌ها بازیکنی هستند که در هر دو تیم توپ زده‌اند.

سایت خبرآنلاین در گزارشی با انتقاد از شرط یاد شده و محرومیت عابدزاده از خریداری سهام نوشته: «پر و بال عقاب را خیلی وقت است بسته‌اند، حالا او را وارد قفس هم می‌کنند. با این شرایط بعید نیست در چند سال آینده حتی منکر فوتبال بازی کردن عابدزاده هم بشوند.»

اما این موضوع، تنها ابهام مطرح شده درباره عرضه سهام پرسپولیس و استقلال نیست. امیررضا خادم، نماینده تام الاختیار وزیر ورزش در واگذاری سرخابی‌ها، گفته تا آخر دی ماه در اطلاعیه‌ای، شرایط برگزاری اعلام خواهد شد.

خادم با بیان اینکه قیمت پایه دو باشگاه ۲۹۰ میلیارد برآورد شده عنوان کرد: خریدار باید مجموعه ۱۰۰ نفری از هواداران و پیشکسوتان را معرفی کند تا به تایید وزارت برسد و ۲۰ درصد سهام واگذار شود.

به این ترتیب، در صورت حائزالشرایط بودن -از نگاه مجمع پیشکسوتان پرسپولیس- باز هم وزارت ورزش است که در نهایت به هر نحوی که تشخیص دهد، خریداران را تایید یا رد خواهد کرد.

قرار است دو باشگاه در مزایده باشند اما بخش‌های مالی و حقوقی باقی می‌ماند تا سازمان‌دهی شود.

با توجه به طولانی شدن دوران حبس حمیدرضا سیاسی، خادم در پاسخ به این سؤال که چه کسی مدیرعامل پرسپولیس می‌شود، گفت: طاهری تمام مسئولیت‌های مدیرعامل را دارد و از حق امضا هم برخوردار است.

علی پروین درباره قیمت ۲۹۰ میلیارد تومانی باشگاه پرسپولیس گفته: بعید می‌دانم کسی برای خرید پرسپولیس جلو بیاید، رقم بسیار زیادی است و با این شرایط فکر نمی‌کنم کسی قدرت خرید سهام باشگاه را داشته باشد.

بهتاش فریبا، پیشکسوت باشگاه استقلال، نیز گفته است ما نمی‌توانیم با این قیمت بالا سهام استقلال را بخریم و شاید پیشکسوتان پرسپولیس پولدار هستند که دنبال سهام باشگاهشان رفته‌اند.

علی پروین در واکنش به این اظهارات، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: فریبا درست می‌گوید چرا که ما پرسپولیسی‌ها هم توان خرید سهام باشگاه‌مان را با چنین مبلغی نداریم. نه ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم و نه کسانی که پشتیبان ما هستند.

سرمربی و کاپیتان سابق پرسپولیس تاکید کرد: فکر می‌کردیم سقف قیمت سهام ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود اما با انتشار این رقم واقعاً‌ بعید است کسی بتواند برای خریدن استقلال و پرسپولیس پا پیش بگذارد.

XS
SM
MD
LG