لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

پورمحمدی: نباید انتظار داشته باشیم دولت از اصولگرایان تشکیل شود


مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، که خود از چهره‌های اصولگرا به شمار می‌رود، در جلسه‌ دبیران حزب موتلفه گفته است اصولگرایان برای حسن روحانی رای جمع نکرده‌اند و نباید انتظار داشت دولت از آنها تشکیل شود.

آقای پورمحمدی، پنجم تیر ماه، در اجلاس دبیران استان‌های حزب اصولگرای موتلفه گفته است «اصلاح‌طلبان و کارگزاران از روحانی حمایت کرده‌اند».

او البته افزوده است که رئیس‌جمهوری ایران معتقد نیست که به جریان خاصی منسوب باشد. چرا که از نظر وزیر دادگستری ایران «جمعیتی که به روحانی رای داد گرایش سیاسی چندانی نداشت».

حسن روحانی، پس از رد صلاحیت کسانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، و انصراف محمدرضا عارف، تنها نماینده‌ای بود که گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان و منتقدان از او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ حمایت کردند. او در نهایت بیش از نیمی از آرا را در رقابت با پنج نامزد دیگر به دست آورد.

پورمحمدی می‌گوید «دولت باید قانون اساسی و منافع ملی را رعایت کند، اما ما اصولگرایان نباید انتظار داشته باشیم دولت نیروها را جابه‌جا نکند.»

طی ماه‌های گذشته برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا به حسن روحانی و تعیین وزیران، مدیران، استاندارها، و یا جابه‌جایی‌ها در دولت یازدهم تاخته‌اند.

از جمله وب‌سایت مشرق‌نیوز که در اسفند ماه گذشته، پیشاپیش از خبرهای مربوط به جابه‌جایی‌ها در دولت انتقاد کرده بود.

مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، از دیگر کسانی بود که در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم از «روی کار آمدن مدیران غیرموجه و دخیل در فتنه» انتقاد کرده بود.

«فتنه» واژه‌ای است که حکومت ایران و محافل نزدیک به آن در مورد اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ به کار می‌برند.

این «انتقاد» در جلسه روز پنج‌شنبه نیز مطرح شده است و محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه، گفته است «چرا از فتنه‌گران در این دولت استفاده شده است؟ اینجا است که حساسیت ایجاد می‌شود. یک نفر که سابقه مشخصی با فتنه دارد، در این دولت به‌کار گرفته می‌شود.»

طی یک سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، نمایندگان مجلس ایران نیز که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، هم در جلسه‌های تائید صلاحیت وزیران و هم پس از آن، مخالفت خود را با برخی اعضای ارشد کابینه حسن روحانی نشان داده‌اند.

آنها سوم تیر ماه برای پنجمین بار به یک وزیر حسن روحانی «کارت زرد» دادند؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، وزیری بود که توضیحات او در مورد «اقدامات این وزارتخانه درباره قانون حجاب و عفاف» نمایندگان را قانع نکرد.

حسن روحانی، نهم دی ماه سال گذشته خود در اعتراض به تعداد بالای وزرای فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظایف سئوال کنید روی چشم‌مان، می‌آییم... اما چرا از اختیارات اعضای هیئت دولت می‌پرسید؟»

XS
SM
MD
LG