لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

سوریه موضوع «نامه» پوتین به «مردم و دولت آمریکا»


ولادیمر پوتین‪،‬ رئیس جمهوری روسیه، با نوشتن نامه‌ای خطاب به «مردم و دولتمردان آمریکا» در روزنامه نیویورک تایمز در ۲۰ شهریور، در مورد حمله احتمالی آن کشور به سوریه هشدار داد.

پوتین در نوشته خود با اشاره به تنش‌هایی که در دهه‌های گذشته میان دوکشور بوده، از جمله رویارویی دو کشور طی جنگ سرد، خاطرنشان کرده است که طی دوره‌هایی متفق یکدیگر نیز بوده‌اند و اتحاد برای شکست نازی‌ها نمونه‌ای از این واقعیت است و دقیقا سازمان ملل برای ممانعت از تکرار چنین خرابی‌هایی به وجود آمد.

رئیس جمهوری روسیه می‌گوید که بنیانگذاران سازمان ملل فکر کردند که تصمیم برای جنگ و صلح باید با اجماع انجام شود و حق وتوی آمریکا با دیگر نمایندگان دائم شورای امنیت سازمان ملل در منشور این سازمان درج شده، کما اینکه طی دهه‌های گذشته، درک عمیق این موضوع پشتیبان امنیت روابط بین المللی بوده است.

او نوشته است که حمله بالقوه آمریکا به سوریه، در حالی که این اقدام با مخالفت‌های جدی روبه‌روست، منجر به افزایش قربانیان بی‌گناه و کشانده شدن احتمالی آتش جنگ به خارج از مرزهای سوریه خواهد شد.

پوتین در ادامه می‌نویسد که حمله آمریکا به افزایش خشونت‌ها و تروریسم می‌انجامد.

رئیس جمهوری روسیه در بخشی دیگر از این نوشته می‌گوید که سوریه شاهد نبردی برای دست‌یافتن به دموکراسی نیست و گروه‌های افراطی زیادی مانند القاعده در حال جنگ با دولت بشار اسد هستند.

او می‌گوید روسیه طرفدار گفت‌وگوی صلح میان خود سوری‌ها است.

پوتین می‌گوید که هیچ شکی نیست که در سوریه سلاح شیمیایی استفاده شده است، اما دلایلی برای باور به این موضوع که بمب‌های شیمیایی توسط مخالفین دولت سوریه برای تحریک حمله خارجی استفاده شده باشد نیز وجود دارد و همچنین نباید گزارش‌هایی درباره این موضوع که ستیزه گران برای دومین حمله شیمیایی، اینبار به اسرائیل، آماده می‌شوند را نادیده انگاشت.

روسیه به نتایجی که جنگ یا دخالت نظامی در عراق، افغانستان یا لیبی داشته نیز اشاره می‌کند.

پوتین نوشته است که باید «ادبیات زور» تغییر کند و «رویکرد دیپلماتیک» جای آن را بگیرد.
به‌گفته او، طی روزهای گذشته تمایل دولت سوریه برای تحویل سلاح‌های شیمیایی خود باید به‌عنوان فرصتی از طرف اعضای دائم شورای امنیت نگریسته شود.

این مطلب در زمانی منتشر شده است که آمریکا و روسیه دور تازه‌ای از تلاش‌ها دیپلماتیک را برای حل بحران مربوط به سلاح‌های شیمیایی سوریه آغاز کرده‌اند.

در حالیکه روسیه بارها در استفاده از این جنگ‌افزارها، مخالفان را مقصر دانسته است، آمریکا می‌گوید این حمله‌ها کار حکومت بشار اسد است.

تازه‌ترین حمله‌ای که به حومه دمشق صورت گرفت، که گفته می‌شود بیش از ۱۴۰۰ قربانی برجای گذاشت، به‌دلیل گستردگی آن سیر ماجرا را عوض کرد.

پس از آن حمله بود که آمریکا تهدید به انجام اقدامی نظامی کرد و سوریه پذیرفت که سلاح‌های شیمیایی خود را زیر نظارت بین‌المللی قرار دهد.

مشاور مطبوعاتی کاخ سفید پس از انتشار این نامه در نیویورک تایمز گفت آمریکا از آن شگفت‌زده نشده است. در عین حال این مقام آمریکایی گفته است آن کشور در مقایسه با دولت سوریه «هوادار آزادی بیان و حقوق بشر» است.
XS
SM
MD
LG