لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

همسر نازنین زاغری: شمار زیادی از اعضای سپاه در جلسه رسیدگی مجدد به پرونده حضور داشتند


نازنین زاغری و دخترش گابریلا در تصویری از فوریه ۲۰۱۶
نازنین زاغری و دخترش گابریلا در تصویری از فوریه ۲۰۱۶

ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری راتکلیف، می‌گوید جلسه رسیدگی به پرونده همسرش بدون حضور اعضای خانواده، ولی با حضور وکیلش و نیز «شمار زیادی از اعضای سپاه پاسداران تهران و کرمان» برگزار شده‌است.

قوه قضائیه در پی اجرای درخواست برای رسیدگی مجدد به پرونده نازنین زاغری، روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه، جلسه‌ای را به اجرا گذاشت که به گفته همسر این زندانی ایرانی‌بریتانیایی «سه ساعت به طول انجامید».

ریچارد راتکلیف، به روزنامه گاردین گفته ست «خانواده نتوانسته‌اند به دادگاه بروند. وکیل او حضور داشت. شمار زیادی از اعضای سپاه [پاسداران] هم از تهران، هم از کرمان، در جلسه بودند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خانواده خانم زاغری در ۱۹ شهریور اعلام کردند که او به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است. او که همراه با فرزند خردسالش به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین، در هنگام خروج از ایران، بازداشت شد. زاغری برای بنیاد تامسون رویترز، نهاد خیریه‌ای در لندن، کار می کرد. بنیادی که مستقل از موسسه خبری تامسون رویترز و خبرگزاری رویترز است.

به گفته ریچار راتکلیف، بازداشت همسر او دلایلی فراتر از فعالیت‌هایش دارد و به روابط تهران و لندن باز می‌گردد؛ به‌ این شکل که ایران خواستار پرداخت بدهی خرید تسلیحاتی پیش از انقلاب در برابر آزادی همسرش است. مقام‌های ایران این موضوع را رد کرده‌اند. سپاه پاسداران کرمان، خانم زاغری را به «مشارکت» در آنچه «پروژه براندازی» خوانده، متهم کرده ‌است. خانواده او این اتهام را رد کرده‌اند.

ریچار راتکلیف، پس از جلسه روز چهارشنبه به گاردین گفته است «در صدای وکیل نازنین وقتی با او تلفنی صحبت کردم، آرامش وجود داشت، اما اعضای خانواده در آرامش نیستند».

او تاکید کرده به‌سختی می‌شود فهمید چه فرجامی از جلسه رسیدگی مجدد، حاصل خواهد شد: «حدس می‌زنم یک رسیدگی کامل صورت گیرد. سه ساعت زمان بلندتری از محاکمه اولیه است».

همزمان با جلسه رسیدگی مجدد به پرونده خانم زاغری، خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه»، می‌گوید «خبرهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی در مورد آزادی نازنین زاغری کذب است و او همچنان در زندان به سر می‌برد».

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در آذر ماه گفته بود دولت کشورش تلاش می‌کند پرونده خانم زاغری‌رتکلیف، را «به سرعت حل کند».

XS
SM
MD
LG