لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

روحانی: جوانان یکی از کشورهای منطقه با درشت‌گویی به جایی نمی‌رسند


روحانی و ظریف در دیدار با سفیران و نمایندگان وزارت خارجه ایران
روحانی و ظریف در دیدار با سفیران و نمایندگان وزارت خارجه ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بدون اشاره مستقیم به نام کشور یا شخص خاصی، در «تحلیل شرایط منطقه» گفته است «جوانان کم‌تجربه در یکی از کشورهای منطقه، با درشت‌گویی در برابر بزرگان به جایی نخواهند رسید».

این سخنان در پی گفته‌های اخیر مقام‌های ایرانی در مورد کشمکش لفظی میان وزیران خارجه عربستان سعودی و ایران، مطرح شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی ۱۱ آبان ماه، در همایشی با حضور سفیران و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران، این گفته‌ها را بیان کرده است.

آقای روحانی پس از این سخنان افزوده است «اگر نگاه عربستان در مسایل کلی منطقه به واقعیت‌ها نزدیک شود و دست از مداخلات بردارند، در شرایط جدید بسیاری از معضلات از جمله در روابط را می‌توان حل و فصل کرد و بازگشت ریاض از مسیر غلط، راه را برای همکاری باز خواهد کرد».

روابط تهران و ریاض سال‌هاست با فراز و نشیب‌های گوناگونی روبه‌رو است.

اما تنش‌ها در پی جنگ داخلی سوریه و رخدادهای یمن؛ شورش حوثی‌ها و حمله ائتلاف عربی، شدت بیشتری به خود گرفته است.

تهران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است. ریاض از مخالفان سرسخت او و در عین حال از حامیان گروهی از شورشیان مسلح به شمار می‌رود.

در یمن وضع برعکس است؛ تهران از حامیان شورشیان حوثی به شمار می‌رود، در حالی‌که عربستان خواستار بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهوری عبد ربه منصور هادی‌ست.

هفته گذشته ایران برای نخستین بار به مذاکرات سیاسی برای پیدا کردن راه‌حل بحران سوریه در وین، دعوت شد.

در پی گردهمایی وین در ارتباط با سوریه گزارش‌هایی در مورد اختلافات میان محمد جواد ظریف و عادل جبیر، وزیران خارجه ایران و عربستان منتشر شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، ۱۱ آبان ماه گفت «کشمکش‌های زیادی بود و دیالوگ‌های بین ما و عربستان پر تنش بود و صدا‌ها بالا رفت.»

او در عین حال گفته است مشاجراتی بین ظریف و جبیر رخ داده است.

XS
SM
MD
LG