لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

دادگاه کیفری مرگ ستار بهشتی را «قتل غیرعمد» نامید


ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و کارگر ساکن رباط کریم، در آبان ماه سال ۱۳۹۱ به وسیله پلیس فضای مجازی تهران «فتا» بازداشت شد و چند روز بعد در بازداشت درگذشت
ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و کارگر ساکن رباط کریم، در آبان ماه سال ۱۳۹۱ به وسیله پلیس فضای مجازی تهران «فتا» بازداشت شد و چند روز بعد در بازداشت درگذشت
گیتی پورفاضل، وکیل مدافع خانواده ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقدی که در بازداشت جان سپرد، به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گفته است دادگاه کیفری کارکنان دولت، اتهام عمدی بودن قتل او به دست مامور پلیس را نپذیرفته است.

این دادگاه در نهایت حکم به «غیرعمد بودن» مرگ این وبلاگ‌نویس داده است؛ آنچه خانم پورفاضل محل اختلاف خود با بازپرس عنوان کرده است.

وکیل خانواده بهشتی می‌گوید «دادگاه درباره اختلاف‌نظر من و بازپرس مبنی بر قتل‌ عمد یا شبه‌عمدبودن مرگ ستار بهشتی تصمیم گرفت و پرونده را به شعبه اول دادسرای جنایی تهران ارجاع کرده است.»

گیتی پورفاضل همچنان بر «عمدی» بودن «قتل» ستار بهشتی تاکید دارد.

او در عین حال به خبرگزاری ایرنا گفته است «اعلام کردند چون دادگاه قتل عمد را نپذیرفته و پرونده اتهام قتل عمد بسته شده، برای رسیدگی به اتهام شبه عمد باید مجددا طرح دعوا کنیم».

وکیل خانواده ستار بهشتی پیشتر در مهر ماه گذشته نیز در اعتراض به غیرعمد قلمداد کردن قتل ستار بهشتی به روزنامه شرق گفته بود: به نظریه بازپرس اعتراض کردم و قرار شد نظریه من و بازپرس پرونده به دادگاه برود و رسیدگی شود که این قتل عمد است یا شبه‌عمد.

این موضوع خود زمانی مطرح شده بود که کیفرخواست متهم به قتل آقای بهشتی با اتهام «قتل شبه‌عمد» صادر و این موضوع با اعتراض خانواده او و وکیل آنها روبه‌رو شده بود.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، نیز در ۱۵ مهرماه به روزنامه شرق گفته بود «فردی که ستار را به قتل رسانده (با حروف اول نامش «ا. ت»)… خود او در حضور من و دخترم و وکیل پرونده ستار اقرار کرد که ستار را کشته است».

در ۱۳ آبان ماه وکیل خانواده از بازگشت پرونده وی به دادسرا به دلیل ضعف کیفرخواست خبر داد.

تنها دو روز پیش از آن روزنامه قانون، چاپ تهران، نوشته بود پس از يک سال، مرز ميان قتل عمد و شبه عمد بودن ماجرای مرگ ستار بهشتی در بازداشت مشخص نشده است. همین روزنامه از قول گيتی پورفاضل وکيل خانواده ستار بهشتی آورده بود: «گمان نمی‌کنم اين پرونده به جايی برسد.»

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و کارگر ساکن رباط کریم در آبان ماه سال ۱۳۹۱ به وسیله پلیس فضای مجازی، «فتا»ی تهران، بازداشت شد.

چند روز پس از آن دادستان کل ایران اعلام کرد که او درگذشته است.

در آن زمان احمد توکلی، نماینده مجلس ایران، با اعلام این خبر در صحن مجلس از این موضوع انتقاد کرده بود.

البته برخی مقام‌های دیگر نیز از این موضوع انتقاد کرده بودند، هر چند این پرونده هچنان پس از یک سال به جایی نرسیده است.

اخیرا «کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران» در گزارشی گفته است خانواده ستار بهشتی به شواهد جديدی دست يافته‌اند که نشان می‌دهد مرگ اين وبلاگ‌نويس بر اثر «خونريزی مغزی و داخلی» بوده است.
XS
SM
MD
LG