لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

مقام ارشد آمریکایی: کره شمالی باید از مذاکرات ایران بیاموزد


رهبر کره شمالی در میان گروهی از سربازان آن کشور
رهبر کره شمالی در میان گروهی از سربازان آن کشور

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید گفت‌وگوی اتمی با ایران می‌تواند برای کره شمالی درسی برای آموختن باشد که واشینگتن، اگر طرف «قابل اعتمال» برای مذاکره وجود داشته باشد، تمایل دارد با مخالفان خود وارد تعامل شود.

سیدنی سیلر، نماینده ایالات متحده در مذاکرات شش‌گانه با پینونگ‌یانگ، اول ادریبهشت، علاوه بر ایران به کوبا و میانمار (برمه) نیز به عنوان دیگر نمونه‌هایی اشاره کرده که واشینگتن حاضر به تعامل و مذاکره است.

آمریکا و کوبا پس از دهه‌ها تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را از سرگیرند. تحریم‌های غرب علیه میانمار نیز، با آغاز اصلاحات آرام سیاسی در آن کشور، کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از آقای سیلر، در جریان سخنانی در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، که یک اندیشکده بانفوذ در واشینگتن است، در عین حال نقل کرده، نشانه‌ای وجود ندارد که کره شمالی «درسی» از مذاکرات اتمی اخیر با ایران گرفته باشد؛ «در آن صورت، زودتر شاهد آن بودیم».

این دیپلمات آمریکایی گفته است واشینگتن در حقیقت در پی نوع دیگری از مذاکرات با کره شمالی است.

او می‌گوید پیونگ‌یانگ باید برنامه اتمی و آزمایش‌های موشکی خود را برای گفت‌وگوها متوقف کند، تا مذاکرات ممکن شود.

سیدنی سیلر افزوده است «تمام جامعه بین‌المللی منتظر است تا اینگونه تغییر را در رفتار پیونگ‌یانگ شاهد باشد. و چنین تغییر رفتاری، واکنشی مثبت دریافت خواهد کرد».

گفت‌وگوهای شش‌گانه، که با حضور نمایندگان کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، آمریکا و روسیه انجام می‌شود، آخرین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی صورت گرفت.

آخرین مذاکره رسمی میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ نیز به ۳ سال پیش باز می‌گردد.

توافقی که بر پایه آن قرار بود کره شمالی مواد غذایی و مایحتاج اولیه زندگی از آمریکا دریافت کند و در مقابل برنامه اتمی خود را متوقف کند، با آزمایش موشکی آن کشور در سال ۲۰۱۲ و سومین آزمایش اتمی، چند ماه بعد از آن، از اعتبار ساقط شد.

تازه‌ترین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای موسوم به گروه ۵+۱، از روز چهارشنبه، در وین، اتریش، و در سطح معاونان وزارت خارجه از سر گرفته می‌شود. طرف‌ها در پی رسیدن به تفاهم در لوزان، در تلاش برای دستیابی به توافق جامع هستند.

XS
SM
MD
LG