لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۸

«۳۰ درصد کل تسلیحات جهان در پنج سال گذشته به خاورمیانه صادر شده»


در این پنج سال، آمریکا و روسیه در صدر فهرست صادرکنندگان سلاح در جهان قرار گرفته‌اند
در این پنج سال، آمریکا و روسیه در صدر فهرست صادرکنندگان سلاح در جهان قرار گرفته‌اند

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، می‌گوید طی پنج سال گذشته صادرات تجهیزات نظامی به کشورهای خاورمیانه، در مقایسه با دوره مشابه، ۸۶ درصد رشد کرده‌است. کشورهای این منطقه نزدیک به ۳۰ درصد کل وادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

در این پنج سال، آمریکا و روسیه در صدر فهرست صادرکنندگان تجهیزات نظامی در جهان قرار گرفته‌اند.

بنا بر تازه‌ترین برآورد و تحقیقاتِ «سیپری»، طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، هند در صدر خریداران تجهیزات نظامی قرار دارد و ۱۳ درصد کل صادرات روانه این کشور شده. عمده این تجهیزات از روسیه خریداری شده است.

عربستان سعودی، دومین خریدار تسلیحات در جهان است با ۲۱۲ درصد رشد در پنج سال اخیر، در مقایسه با دوره ۲۰۰۷-۲۰۱۱ میلادی. در قطر رشد درصدی خرید تجهیزات نظامی از عربستان هم بیشتر است. پیتر وزمن، یکی از پژوهشگران ارشد انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم به وب‌سایت این موسسه گفته اولویت خرید تجهیزات نظامی برای این کشورها، ایالات متحده و صادرکنندگان اروپایی بوده‌است.

ایران، کشور دیگر خاورمیانه که با تحریم‌های مربوط به خرید تجهیزات نظامی روبه‌رو است، تنها نزدیک به ۱.۲ درصد از کل واردات در خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌است. روزنامه گاردین می‌گوید مهم‌ترین خرید تسلیحاتی ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو، سامانه روسی اس-۳۰۰ بوده‌است.

بزرگ‌ترین فروشندگان تجهیزات در این پنج سال -به‌ترتیب- آمریکا و روسیه بودند. منبع نزدیک به یک سوم کل صادرات آمریکا است و ۲۳ درصد از تجهیزات نظامی نیز از روسیه به دیگر نقاط جهان فرستاده شده‌است.

به گزارش سیپری، آمریکا به نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان سلاح می‌فرستد و در پنج سال گذشته این صادرات ۲۱ درصد هم رشد کرده؛ اما تقریبا نیمی از کل فروش تجهیزات نظامی ایالات متحده به دست خریداران خاورمیانه‌ای رسیده‌است.

بالغ بر ۷۰ درصد تسلیحات ساخت شرکت‌های روسی نیز به هند، ویتنام، چین و الجزایر رفته‌است. در این میان، چین که خود همچنان در حال افزایش تولید تجهیزات نظامی ساخت داخل است، سومین فروشنده سلاح در جهان است. فرانسه و آلمان نیز در رتبه‌های بعدی فهرست قرار دارند. این پنج کشور، فروشنده ۷۴ درصد جنگ‌افزار در جهان بودند.

از سوی دیگر صادرات به قاره اروپا به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده‌است. واردات سلاح در قاره آمریکا نیز کاهش پیدا کرده‌است. اما این وضعیت در میان همه کشورهای قاره یکسان نبوده و برای نمونه واردات مکزیک تقریبا ۲۰۰ درصد -در پنج سال اخیر در مقایسه با پنج سال پیش از آن- رشد کرده‌است.

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) می‌گوید روند افزایش خرید و فروش جنگ‌افزار در دوره پنج‌ساله، از زمان پایان جنگ سرد به این سو، در جهان بی‌سابقه است؛ دلیل آن‌هم افزایش مشخص تقاضا از سوی کشورهای خاورمیانه، و کشورهای آسیایی عنوان شده‌است.

XS
SM
MD
LG