لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

درگیری‌ها در سودان جنوبی از سر گرفته شد؛ شورای امنیت تشکیل جلسه داد


فرمانده پیشین «ارتش آزادی خلق سودان» به این گروه ابراز وفاداری می‌کند، جوبا دهم ژوئیه
فرمانده پیشین «ارتش آزادی خلق سودان» به این گروه ابراز وفاداری می‌کند، جوبا دهم ژوئیه

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، پشت درهای بسته دیدار کردند تا در مورد ازسرگیری درگیری‌ها و خشونت‌ها در پایتخت سودان جنوبی، میان شورشیان پیشین و نیروهای ارتش گفت‌وگو کنند.

درگیری‌های تازه بر نگرانی‌ها از فروافتادن کشور به تنش‌ها و جنگ داخلی افزوده‌است. خشونت‌های مرگبار میان ارتش هوادار رئیس‌جمهوری و نیروهای مسلح هوادار معاون او، پیشتر نیز سابقه داشته‌است.

در ۲۰ تیر ماه هواداران مسلح ریک مشار، معاون رئیس‌جمهوری، گفتند که نیروهای ارتش، یعنی متحدان سالوا کر، رئیس‌جمهوری، به محل اقامت او حمله کرده‌اند.

به گزارش رویترز خشونت‌های تازه از روز پنج‌شنبه آغاز شد و به گفته وزارت بهداشت آن کشور، در دور نخست درگیری‌ها دست‌کم ۲۷۲ نفر کشته شده‌اند.

یکی از حافظان صلح سازمان ملل از کشور چین نیز در میان تبادل آتش جان خود را از دست داده‌است. دو حافظ صلح دیگر نیز زخمی شده‌اند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته است «ما از چیزی که به نظر می‌رسد فقدان کنترل بر نیروهای نظامی‌ست، شدیدا نگران هستیم». او می‌گوید با وجود بیانیه مشترک ریک مشار و سالوا کر برای ایجاد آرامش، نیروهای مسلح به شهروندان غیرنظامی حمله کرده‌اند.

فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه در سازمان ملل، نیز مانند خانم پاور «شدیدا» ابراز نگرانی کرده و گفته خشونت‌ها «ناشی از فقدان تمایل سیاسی در میان طرف‌ها است… باید بر آنها فشار آورد تا به مسئولیت خود عمل کنند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه هروه لاسدوس، فرمانده حافظان صلح ملل متحد، نیز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حضور داشته‌است.

در نهایت شورای امنیت از کشورهای همسایه سودان جنوبی «درخواست کمک» کرده‌است. در بیانیه‌ پایانی این شورا، ۱۵ عضو آن از آقای کر و مشار نیز خواسته‌اند نیروهای نظامی خود را کنترل و از بروز خشونت جلوگیری کنند.

سودان جنوبی از زمان استقلال، با مشکلات بسیاری برای تشکیل دولتی کارآمد روبه‌رو بوده‌است.

بخشی از درگیری‌های این کشور پس از برکناری ریک مشار از معاونت ریاست‌جمهوری آغاز شد. رئیس‌جمهوری سودان از قبیله دنکا و معاون او، که رهبر شورشیان نیز بود، از قبیله نویر است. این دو قبیله بارها با یکدیگر درگیری‌هایی خونین داشته‌اند.

سودان جنوبی در عین حال به عنوان فقیر‌ترین کشور آفریقایی شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG