لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

آمریکا «در حال بررسی» مدارک ترکیه در مورد گولن است


گولن و اردوغان
گولن و اردوغان

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید دولت آن کشور مدارکی را از ترکیه، در ارتباط با اتهام‌های وارده به فتح‌الله گولن و نقش او در کودتای نافرجام آن کشور دریافت کرده، و درحال بررسی آنها است.

دادگاهی در ترکیه، ۱۴ مرداد ماه، حکم بازداشت آقای گولن، خطیب مذهبی ساکن آمریکا، را به اتهام «رهبری» کودتا علیه دولت آن کشور صادر کرد. گولن‌ اتهام‌های وارد شده به خود را رد کرده‌است.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگــــــــــــرام رادیو فردا|

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «مقام‌های ترکیه چندین بار مدارکی برای ما فرستاند و ما در حال بررسی آنها هستیم».

او افزوده است «ما مدارک بیشتری دریافت کرده‌ایم. در حال مرور آنها هستیم… هنوز فکر نمی‌کنم به آن مرحله که تصمیم بشود گرفت، رسیده باشند».

وزارت دادگستری دولت فدرال آمریکا، نهادی‌ست که باید مدارک را بررسی کرده و تصمیم خود را در مورد استرداد یا عدم استراد گولن بیان کند.

خطیب ترک که زمانی از متحدان رجب طیب اردوغان و اکنون از منتقدان سرسخت او است، از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد و ساکن پنسیلوانیای آمریکاست.

یک هیئت از نمایندگان ترکیه پیش‌تر برای ارائه مدارکی که آنکارا می‌گوید نشان می‌دهد او رهبر کودتای ۲۵ تیر ماه بوده، به ایالات متحده رفت.

مسئله گولن به چالشی در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده‌است.

آنکارا چندین بار ناراحتی خود را از استرداد نشدن گولن اعلام کرده است. به طوری‌که باراک اوباما، شخصا با اردوغان گفت‌وگو کرد و از او خواست برای دولتش روشن کند، اتهام زدن به واشینگتن بر روابط دو کشور تاثیر می‌گذارد.

در ۱۱ مرداد ماه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به ترکیه سفر کرد، و به عنوان یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های نظامی ایالات متحده، در دیداری که شخصا با بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر آن کشور داشت، کودتا را محکوم کرد.

روزنامه «صباح» چاپ ترکیه، می‌گوید جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز احتمالا در هفته‌های پیش‌رو به ترکیه سفر می‌کند. هنوز وزارت خارجه آمریکا این خبر را تائید نکرده‌است.​

وزیر خارجه آلمان: گفت‌وگو با ترکیه مثل گفت‌وگو با سیاره دیگری‌ست

فرانک والتر اشتان‌مایر، وزیر خارجه آلمان، در انتقادی تازه از رخدادهای پس از کودتا در ترکیه، گفته «ما باید اجازه داشته باشیم بپرسیم آیا بازداشت ده‌ها هزار وکیل، قاضی، روزنامه‌نگار، سرباز، بستن شبکه‌های خبری و توقیف روزنامه‌ها، آیا بر اساس حاکمیت قانون است، که انجام می‌شود».

روابط آلمان و ترکیه نیز دستخوش تنش‌هایی شده‌است. شمار قابل توجهی از شهروندان ترکیه خارج از آن کشور، ساکن آلمان هستند. روابط دو کشور پیش از این، و در پی رای پارلمان آلمان به «نسل‌کشی» نامیدن کشتار ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ دچار تنش شده‌ بود.

آنکارا نارضایتی خود را از «جدی گرفته نشدن» موضوع کودتا در ترکیه از سوی آلمان بیان کرده و دولت ترکیه نیز از رسانه‌های آلمانی به دلیل انتشار گزارش‌هایی که در آن‌ها به نقش اردوغان در ایجاد کودتا اشاره می‌شود، شدیدا انتقاد کرده‌است.

به گزارش رویترز وزیر خارجه آلمان می‌گوید آخرین بار روز جمعه با همتای ترک خود صحبت کرده و اطمینان داده برلین موضوع کودتا را جدی می‌گیرد. اما در عین حال می‌خواهد مطمئن باشد واکنش‌ها به صورت قانونی انجام می‌گیرد.

او می‌گوید آلمان می‌خواهد به این وضعیت «خطرناک» خاتمه دهد؛ وضعیتی که طرف‌ها در آن تنها با استفاده از میکروفن و بلندگو یا جلوی دوربین رسانه‌ها، همدیگر را خطاب قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG