لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

شبه‌نظامیان پاکستانی کوهنوردان خارجی را به رگبار گلوله بستند


رسانه‌های پاکستانی این حمله را بدترین‌ حمله به خارجیان در دهه گذشته نامیده‌اند
رسانه‌های پاکستانی این حمله را بدترین‌ حمله به خارجیان در دهه گذشته نامیده‌اند
مردانی که لباس شبه‌نظامیان پاکستانی را به تن داشته روز دوم تیر ماه با آتش گشودن به روی گردشگران خارجی در کوه‌پایه «نانگا پربت» در شمال آن کشور دست کم ۹ نفر از آنها و یک پاکستانی دیگر را کشتند.

روزنامه نیویورک تایمز و برخی دیگر رسانه‌های آمریکایی با اعلام ۱۰ کشته می‌گویند در میان کشته‌شدگان پنج شهروند اوکرائینی، دو شهروند چینی، یک شهروند نپالی، یک شهروند با گذرنامه آمریکایی و راهنمای پاکستانی آنها قرار دارند؛ هویت یکی دیگر از کشته‌شدگان هنوز مشخص نیست.

اما خبرگزاری رویترز و روزنامه داون پاکستان از ۹ کوهنورد خارجی در میان کشته‌شدگان خبر می‌دهند که یکی از آنها نه نپالی، بلکه شهروند روسیه است.

مقام‌های آمریکایی در ساعات اولیه پس از انتشار این خبر به جز اعلام اینکه یکی از کشته‌شدگان صاحب گذرنامه آمریکایی بوده، اطلاع دیگری درباره او نداده‌اند.

حمله به گردشگران خارجی به ویژه در منطقه شمالی پاکستان به ندرت رخ می‌دهد. رسانه‌های پاکستانی این حمله را بدترین‌ حمله به خارجیان در دهه گذشته نامیده‌اند. پیشتر در سال ۲۰۰۲ در یک حمله انتحاری ۱۱ مهندس فرانسوی در کراچی کشته شده بودند.

نانگا پربت، در بخش باختری کوه‌های هیمالیا، نهمین کوه بلند جهان است.

گردشگران خارجی بسیاری برای کوه‌پیمایی به مناطق شمالی پاکستان می‌روند؛ ‪قله مشهور کی۲، در منطقهٔ قره قروم کوه‌های هیمالیا در مرز پاکستان و چین، یکی از محبوب‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین قله‌ها در میان کوهنوردان است‬.

نانگا پربت نیز از جمله دیگر کوه‌هایی‌ست که تنها کوهنوردان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای برای پیمودن آن می‌روند. در بخش‌های مختلفی از این کوه، ارتش پاکستان برای کمک به آسیب‌دیدگان احتمالی بر اثر کوه‌نوردی مراکز امدادی دارد.

گردشگرانی که به مناطق شمالی پاکستان سفر می‌کنند، عمدتا کوهنوردان حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای هستند.

طالبان پاکستان که یکی از اعضایش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است می‌گوید آن را برای گرفتن انتقام از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به این گروه و کشتن ولی‌الرحمان، از مقام‌های بلندپایه آنها، انجام داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک گروه شبه‌نظامی کوچک دیگر نیز مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند حمله در ساعت یک بعد از ظهر روز یک‌شنبه انجام شد، پس از آنکه مهاجمان با لباس شبه‌نظامیان آن کشور به کمپ گردشگران رفته و آنها را به رگبار بستند.

این کمپ در جایی بیش از نیمه راه قرار دارد و برای رسیدن به آن دست کم دو روز کوه‌پیمایی لازم است.

جسد کشته‌شدگان به اسلام‌آباد، انتقال و به مقام‌های دیپلماتیک تحویل داده شده است.

وزیر کشور پاکستان گفته این حمله نه تنها به گردشگران که «به کل پاکستان» بوده است.

با وجود آنکه طالبان انتقام‌گیری از آمریکا را هدف حمله خود نامیده‌، اما این حمله واکنش تند چین را همراه داشت. وزیر خارجه چین «بهت عمیق» خود را از شنیدن این خبر اعلام کرده و از مقام‌های پاکستانی خواسته است امنیت شهروندانی چینی را در پاکستان تامین کند.

روزنامه «داون» چاپ پاکستان می‌نویسد کشته شدن شهروندان چینی می‌تواند بر روابط دو کشور که قرار است از نظر اقتصادی رشد بیشتری کند، تاثیر بگذارد.

پاکستان طی این سال‌ها صحنه بحران‌های خونین داخلی بوده است. از یک سو درگیری‌های قومی قبلیه‌ای‌ست که رخ می‌دهد و از دیگر سو اسلام‌گرایان افراطی، حملات خونبار مختلفی را به شهروندان این کشور و گاه نیز شهروندان خارجی ترتیب داده‌اند.

دولت تازه انتخاب‌شده پاکستان وعده داده است که به این بحران‌ها رسیدگی کند.
XS
SM
MD
LG