لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

اختلاف بر سر زمان امضای توافق‌نامه امنیتی آمریکا و افغانستان


ایالات متحده آمریکا از افغانستان خواسته است که توافق‌نامه امنیتی بین دو کشور را تا بیش از پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، شش هفته دیگر، امضا کند، اما حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از احتمال امضای آن تا فروردین سال آینده گفته است.

این اظهار نظر آقای کرزی در جمع ریش‌سفیدان «لویه جرگه» برای واشینگتن، «ناگهانی» و همراه با «شگفتی» ارزیابی شده است.

جاش اینرنست، از سخنگویان کاخ سفید، می‌گوید چنین چیزی جلوی برنامه‌ریزی آمریکا و هم‌پیمانانش را برای حضور آنها پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، می‌گیرد.

کرزی که از «احتمال» امضای این توافق‌نامه در فروردین ماه گفته است، آن را به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کرده است که خود در آن شرکت نمی‌کند.

سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرده است که دولت آمریکا هنوز برای ادامه حضور نیروهای نظامی خود در افغانستان تصمیمی نگرفته است.

با این حساب و پس از آنکه نوشتن خود موافقت‌نامه و بحث و مذاکرات در مورد آن بین مقام‌های سیاسی دو کشور، مدت‌ها طول کشید، امضای آن بار دیگر با چالشی جدید روبه‌رو شده است.

توافق‌نامه‌ امنیتی که اکنون در لویه جرگه افغانستان به بحث گذاشته شده است، شرایط حضور سربازان آمریکایی در افغانستان را پس از خروج نیروهای ناتو از آن کشور در پایان سال ۲۰۱۴ تعیین‌ می‌کند.

سال ۲۰۱۴ عملا پایان ماموریت نیروهای خارجی به شمار می‌رود و این توافق‌نامه -به گفته حامد کرزی- نه نتها شرایط حضور نیروهای آمریکایی بلکه دیگر هم‌پیمانان آن کشور، از جمله کشورهای اسلامی، را نیز معین خواهد کرد.

متن توافق‌نامه اکنون در نشست لویه جرگه افغانستان است تا سه هزار «ریش‌سفید» عضو این شورا در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

این شورا می‌تواند توافق‌نامه را رد یا در متن آن تغییر ایجاد کند.

پس از آن مجلس افغانستان است که در موردش تصمیم می‌گیرد.

در ایالات متحده، این توافق‌نامه تنها تائید دولت را نیاز دارد، البته واشینگتن می‌تواند تغییرات احتمالی در متن این پیمان را نپذیرد.
XS
SM
MD
LG