لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

عقب‌نشینی جمهوری‌خواهان از طرح مربوط به «دفتر اخلاق کنگره» همزمان با مخالفت ترامپ


از راست: رایان، رئیس مجلس نمایندگان و ترامپ
از راست: رایان، رئیس مجلس نمایندگان و ترامپ

در پی مخالفت علنی دونالد ترامپ با طرح نمایندگان جمهوری‌خواه در مورد فعالیت «دفتر اخلاق کنگره»، که بنا بر گزارش‌ها استقلال این دفتر را می‌گرفت، نمایندگان از این اقدام عقب‌نشینی کردند.

به ابتکار باب گودلات، نماینده جمهوری‌خواه، طرحی ارائه شده بود که منتقدان می‌گویند روند فعالیت مستقل «دفتر اخلاق کنگره» را مختل می‌کرد.

این طرح پیش‌تر با واکنش و انتقاد نمایندگان دمکرات و شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه روبه‌رو شده بود. از جمله پل رایان، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که مخالفت خود را ابراز کرده بود. اندکی نگذشت که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز به صف منتقدین پیوست.

او در توئیتر خود گفته است «با وجود همه کارهایی که کنگره باید انجام دهد، آیا باید دست به تضعیف «گروه مستقل ناظر بر اخلاق» بزنند». سپس در پستی دیگر افزوده است «تمرکز بر اصلاحات مالیاتی، بیمه‌ درمانی و بسیاری کارهای دیگر، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است».

در پایان آخرین توئیت آقای ترامپ در این مورد هشتگی با سه حرف دی‌تی‌اس دیده می‌شود که ظاهرا مخفف «باتلاق را خشک کن» است؛ یکی از شعارها و وعده‌های انتخاباتی او برای مقابله با آن‌چه فساد در واشینگتن توصیف کرده و برای ایجاد تغییراتی در این زمینه در نهادهای فدرال.

پس از آن رهبران حزب جمهوری‌خواه خواستار جلسه‌ای اضطراری شدند و سپس اعلام شد اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، به اتفاق آرا از تغییرات صرف نظر کرده‌اند.

دفتر اخلاق کنگره در سال ۲۰۰۸ میلادی، با تصویب مجلس نمایندگان آمریکا، تاسیس شد. این سازوکار، گروهی فراحزبی و ناظر است. کار آن دریافت گزارش‌ها و مرور اتهامات در مورد سوءرفتار اعضای مجلس نمایندگان و دستیاران آن‌هاست. در صورت لزوم این گزارش‌ها برای بررسی و اقدام احتمالی به کمیته اخلاقی مجلس نمایندگان ارسال می‌شود.

طرح باب گودلات دفتر اخلاق کنگره را مستقیما زیر نظر کمیته اخلاق قرار می‌داد. این طرح -برای نمونه- جلوی ارائه گزارش عمومیِ جداگانه از طرف این دفتر فراحزبی را نیز می‌گرفت.

XS
SM
MD
LG