لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۵

ترامپ: از ساقط کردن حکومت‌ها دست برمی‌داریم، بر نبرد با تروریسم متمرکز می‌شویم


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در آخرین سخنرانی خود در جریان سفرهای «قدردانی» از رای‌دهندگان، گفته دولت او «دست از ساقط کردن حکومت‌هایی که هیچ اطلاعی از آن‌ها نداریم، بر می‌دارد».

او افزوده است «تمرکز ما باید نبرد با تروریسم و نابودی داعش باشد».

به گزارش رویترز گفته‌های رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، عملا تاکید دوباره‌ای بر سیاست‌های دفاعی و امنیتی او است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آقای ترامپ در همان آغاز مجموعه سفرهای «قدردانی» از رای‌دهندگان نیز گفته بود «ما به دنبال صلح و توازن با ملت‌های جهان هستیم. ولی این موضوع به این معنی‌ست که حق هر کشوری، از جمله کشور خودمان را، برای مراقبت از شهروندان خود محترم بشمریم».

به گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، دولت او نیروی نظامی را بازسازی می‌کند و در عین حال به جای سرمایه‌گذاری در جنگ‌ها، به نوسازی راه‌ها یا فرودگاه‌های کشور اقدام خواهد کرد.

او ۱۶ آذر ماه در «فیت‌ویل» گفته است «ما نمی‌خواهیم با رفتن و جنگیدن در جاهایی که نباید در آن‌ها بجنگیم، یک نیروی نظامی بی‌رمق داشته باشیم». به گفته ترامپ هر کشوری که هدف مشابهی داشته باشد، به عنوان هم‌پیمان آمریکا در نظر گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده اظهار داشته «ما می‌خواهیم دوستی‌های قدیمی را مستحکم‌تر کنیم و دوست‌های جدیدی پیدا کنیم» و افزوده سیاست «دخالت و آشوب» باید به پایان برسد.

ارتش ایالات متحده، پس از جنگ دوم جهانی، و نیز برخی دیگر بحران‌ها، در نقاط مختلف جهان حضور دارد. هدف از این حضور نیز حمایت از هم‌پیمانان واشینگتن است؛ برخی از این کشورها، مانند ژاپن یا کره جنوبی، در قبال آن، محدودیت‌هایی نیز در تولید جنگ‌افزارهای پیشرفته داخلی خود‌، برای نمونه در مورد بُرد موشک‌ها، اعمال کرده‌اند.

نیروهای نظامی ایالات متحده در حال حاضر به طور محدودی در نبردها و جنگ‌های موجود، به‌طور مشخص، در منطقه غرب آسیا شرکت دارند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بارها تاکید کرده بود قصد اعزام ارتش آمریکا به جنگ‌های دیگر کشورها را ندارد. سیاست‌های او در قبال بحران‌هایی مانند سوریه یا عراق، با انتقاد ترامپ و نیز بسیاری از جمهوری‌خواهان روبه‌رو است.

دونالد ترامپ در «فیت‌ویل» گفته است «ما ارتش خود را، نه برای ستیز، بلکه برای پیش‌گیری، تقویت می‌کنیم… به عبارت ساده، صلح را از طریق ایجاد توانایی‌ست که جست‌وجو می‌کنیم».

آقای ترامپ در جریان سخنرانی ۱۶ آذر ماه، ژنرال بازنشسته جیمز متیس را نیز، رسما به عنوان وزیر دفاع دولت خود، معرفی کرد و از کنگره خواست معافیت‌های لازم -که اجازه می‌دهد او یک پست غیرنظامی را برعهده گیرد- را تصویب کند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از ۲۰ ژانویه هدایت دولت و فرماندهی کل قوا را در دست خواهد گرفت. ارتش آمریکا در رتبه‌بندی «گلوبال فایر پاور» با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر پرسنل، شمار جنگنده‌ها و ناوهای فوق‌پیشرفته، وابستگی به منابع طبیعی و توانایی‌های دفاعی، در صدر فهرست قرار دارد. روسیه و چین پس از ایالات متحده قرار می‌گیرند و متحدان آمریکا مانند بریتانیا، فرانسه و کره جنوبی نیز در رتبه‌های پنجم تا هفتم هستند.

XS
SM
MD
LG