لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

آمریکا: تهران به آزادی مأمور اف‌بی‌آی ناپدید شده در ایران کمک کند


تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست)
تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست)
با گذشت حدود پنج سال و نیم از زمانی که رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته اف‌بی‌آی، در ایران ناپدید شد، ایالات متحده بار دیگر از دولت جمهوری اسلامی خواست تا به آزادی آقای لوینسون کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفتم شهریورماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نهم شهریورماه، دو هزار روز از زمانی که رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی، در ایران ناپدید شد خواهد گذشت... آقای لوینسون آخرین بار در جزیره کیش دیده شده و آمریکا بار دیگر از دولت جمهوری اسلامی درخواست می‌کند تا هر اطلاعاتی که در خصوص محل نگهداری او دارد، در اختیار آمریکا قرار دهد.»

ویکتوریا نولند در ادامه با تأکید بر این‌ که بازگشت آقای لوینسون در صحت و سلامت، «همچنان برای دولت آمریکا در ارجحیت قرار دارد»، از دولت ایران خواست تا با کمک به آمریکا در این زمینه، موجبات آزادی و بازگشت سریع آقای لوینسون به ایالات متحده را فراهم کند.

رابرت لوینسون ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۸۵، زمانی که در قالب سفری کاری به ایران رفته بود، در جزیره کیش ناپدید شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آقای لوینسون که آن زمان به عنوان بازرس خصوصی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کرد، به منظور تحقیق در مورد «قاچاق سیگار» به ایران سفر کرده بود.

پیشتر نیز محمدحسین آقاسی، وکیل رابرت لوینسون، در این باره به رادیوفردا گفته بود که ربوده شدن آقای لوینسون می‌تواند به مافیای سیگار در ایران ارتباط داشته باشد.

آمریکا در این چند سال بارها خواستار همکاری ایران برای یافتن رابرت لوینسون شده است و ایران نیز با تأکید بر این‌ که اطلاعاتی در مورد محل نگهداری آقای لوینسون ندارد، از آمریکا خواسته است تا اطلاعات موثقی در این زمینه در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد تا بر آن مبنا ایران فعالیت‌هایی انجام دهد.

در عین حال ایالات متحده برای هرگونه اطلاعاتی که زمینه‌ساز بازگشت آقای لوینسون به آمریکا شود، مبلغ یک میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

سال ۱۳۹۰، ایالات متحده وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که به نظر می‌رسد آقای لوینسون در جنوب‌غرب آسیا و احتمالا در مناطق مرزی افغانستان، ایران یا پاکستان نگهداری می‌شود.
XS
SM
MD
LG