لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

مخالفت ایران با تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل


محمد جواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر ایران، ‌وابسته به قوه قضاییه، ‌روز چهارشنبه ۱۲ اسفند اعلام کرد که جمهوری اسلامی با «تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر و قطعنامه تمدید این گزارشگری» مخالف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی با اعلام این مطلب در دیدار با دلسی رودریگز گومز، وزیر امور خارجه ونزوئلا، ‌در ژنو گفت که تصویب قطعنامه تمدید ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در امور ایران، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ‌به گفته او، ‌ «غیرمنصفانه و سوء استفاده آشکار از مکانیسم‌های بین‌المللی» ‌خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران از روز دوشنبه ۱۰ اسفند برای شرکت در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به سر می‌برد.

وی در دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا گفت که «موضوع حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ای مهم است» و افزود: ‌«ما قویا با قطعنامه‌ای که برخی کشورهای اروپایی برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه می‌کنند مخالفیم».

آقای لاریجانی خطاب به وزیر خارجه ونزوئلا گفت که ایران از دوستان بین‌المللی خود می‌خواهد که از این قطعنامه حمایت نکنند.

رییس ستاد حقوق بشر ایران آمادگی تهران را برای ارائه گزارش‌ها درباره مسائل مختلف در چارچوب مکانیسم‌های گزارشگری سازمان ملل ابراز داشت و اضافه کرد که به گفته او، ‌نیازی به تعیین گزارشگر ویژه نیست و این موضع قاطع ایران در همه سال‌ها بوده است.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ‌خانم گومز گفت که مواضع ونزوئلا درباره حقوق بشر با مواضع ایران بسیار نزدیک است و افزود که کاراکاس همواره مخالف تعیین گزارشگر ویژه کشوری بوده است و آن را «غیرمنصفانه» می‌داند.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین گفت که ‌‌نهایت سعی خود را برای ترغیب کشورهای همسو با خود در جنبش غیر متعهد‌ها و کشورهای آمریکای لاتین برای اتخاذ مواضعی فعالتر در مورد موضوع حقوق بشر ایران به عمل می‌آورد.

«احترام به حقوق انسانی و رعایت حقوق شهروندی» در زندان‌های ایران

در همین حال، ‌به گزارش خبرگزاری‌ها، ‌اصغر جهانگیر، ‌رییس سازمان زندان‌ها و مشاور رییس قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که احترام به حقوق انسانی و رعایت حقوق شهروندی، ‌به گفته او، دو ویژگی مهم در زندان‌های ایران است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اصغر جهانگیر همچنین زندان‌های ایران را از نظر رعایت حقوق زندانیان، در سطح «بسیار بالایی» دانست و گفت که این زندان‌ها، به گفته او، ‌ در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر و در سطح دنیا کم ‌نظیر است.

وی این مطالب را در حاشیه نشست سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس ابراز داشته است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه کار خود را در ژنو شروع کرده است.

‌اصغر جهانگیر در پاسخ به سؤالی درباره زندانیان سیاسی در ایران گفت که زندانی سیاسی به تعریفی که در زندان‌های جهان ارائه می‌شود، وجود ندارد.

رییس سازمان زندان‌ها با اعلام اینکه به گفته او، ‌تعداد ناچیزی زندانی امنیتی در ایران وجود دارند، آنان را متهم کرد که به توصیف وی، ‌امنیت ایران را به خطر انداخته‌اند و آن را شامل مواردی مانند نا‌امن کردن جامعه، اغتشاش و مسائل ضد امنیتی دانست.

در سالیان اخیر، ‌تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی، ‌روزنامه نگاران و وکلای مدافع به اتهام‌های امنیتی، ‌همانند آنچه که رییس سازمان زندان‌ها گفته است، ‌بازداشت و زندانی شده‌اند. این برخورد‌ها انتقاد گسترده گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در ایران و جهان را به دنبال داشته است.

عبدالکریم لاهیجی با بیان اینکه رییس سازمان زندان‌ها به گفته او در مسیر «قلب حقیقت عمل می‌کند»، ‌ به رادیو فردا می‌گوید: «عبدالفتاح سلطانی، ‌محمد سیف‌زاده، ‌نرگس محمدی و تمامی روزنامه‌نگاران و کسانی که به خاطر فعالیت‌های سندیکایی، ‌اجتماعی و سیاسی، زندانی هستند، ‌اقدامی علیه امنیت کشور انجام نداده‌اند».

وی بر این اعتقاد است که جمهوری اسلامی ایران این اتهام‌ها را طی ۳۷ سال حیات خود به کار برده است و با اشاره به وجود بیش از یک هزار زندانی سیاسی در زندان‌های ایران می‌گوید: ‌«یکی از موانع اصلی که جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد گزارشگران سازمان ملل متحد به ایران بروند همین موضوع است».

به گزارش خبرگزاری‌ها، ‌اصغر جهانگیر درباره شرایط زندانیان به گفته او، ‌ امنیتی، ‌گفت که این گروه از زندانیان نیز مانند سایر زندانیان از حقوق کامل برخوردارند.

رییس سازمان زندان‌ها دسترسی به وکیل، مددکار، پزشک، تلفن، کتابخانه و سیستم آموزشی را از جمله این حقوق در تمام زندان‌های ایران عنوان کرد.

این توصیف‌ها از شرایط زندانیان در ایران در حالی ابراز شده‌اند که عفو بین‌الملل چند روز پیش در گزارش سالیانه خود از خودداری مقام‌ها برای ارائه کمک‌های پزشکی و دارویی به زندانیان و یا رد درخواست پزشکان برای مداوای زندانیان خارج از زندان انتقاد کرده است.

چندی پیش نیز نرگس محمدی، ‌نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، ‌در نامه‌ای به دادستان تهران اعلام کرد که اجازه تماس تلفنی برای گفت‌و‌گو با دو فرزندش به او داده نمی‌شود.

همچنین برخی از تشکل‌های کارگری در ایران و اتحادیه‌های بین المللی کارگری پس از مرگ شاهرخ زمانی، فعال کارگری، ‌در زندان رجایی شهر کرج، ‌در سال جاری، حکومت ایران را متهم کردند که به گفته آن‌ها، ‌از مراقبت پزشکی درباره وی خودداری کرده بود.

عبدالکریم لاهیجی با اشاره به اینکه هیات اعزامی ایران به ریاست محمد جواد لاریجانی، ‌دبیر شورای حقوق بشر قوه قضاییه ایران، درصدد است تا به گفته او، ‌با انجام تبلیغات و ارائه چهره مناسب از جمهوری اسلامی ایران مانع از تمدید ماموریت احمد شهید، ‌گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران شود، ‌می‌افزاید: «نه تنها گزارشگر ویژه امکان سفر به ایران را ندارد، ‌گزارشگران موضوعی و نیز نمایندگان سازمان جهانی رسیدگی به زندان‌ها هم امکان سفر به ایران را ندارند».

رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر می‌گوید: «اینکه یک مسئولی در هر کشوری بگوید که وضع در زندان‌ها کاملا مناسب است، این حرف قانع کننده خواهد بود یا خیر یا اینکه مرجع دیگری بتواند به چنین ادعایی رسیدگی کند».

به گزارش خبرگزاری‌ها، اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‌ها، روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود اخبار مربوط به عدم دسترسی برخی از زندانیان به وکیل را تکذیب کرد و در عین حال، ‌زندانیانی که به گفته او، ‌گاهی اقدام به اعتصاب غذا می‌کنند را متهم کرد که از این موضوع استفاده ابزاری می‌کنند و می‌خواهند در فضای رسانه‌ای قرار بگیرند و از نظر تبلیغی، فضایی را برای خود فراهم کنند.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از اعتصاب غذای عیسی سحرخیز، ‌روزنامه نگار، ‌و محمد علی عرفان، ‌بنیانگذار عرفان حلقه، ‌در زندان‌های ایران در اعتراض به شرایط‌شان بود.

XS
SM
MD
LG