لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۰

شمار کشته‌های انفجارهای استانبول به ۳۸ نفر رسید


وقوع دو انفجار در نزدیکی یک استادیوم در استانبول، در ساعات پایانی شب شنبه ۲۰ آذر و پس از پایان یک مسابقه فوتبال، «دست‌کم ۳۸ کشته» و بیش از ۱۶۰ زخمی برجای گذاشته‌است. وضعیت شماری از زخمی‌ها وخیم گزارش شده‌است.

به گفته سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه شمار کشته‌ها به ۳۸ نفر افزایش یافته، که ۳۰ نفر از آنها پلیس هستند. وی همچنین گفت ۱۶۶ نفر هم در این انفجارها زخمی شده‌اند.

انفجارها در نزدیکی استادیوم «وودافون» در «بشیکتاش»، پس از پایان یک بازی فوتبال رخ داده‌است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه خبر داده است که یک خودروی بمب‌گذاری‌شده، که «ماموران پلیس را هدف قرار داده بود» در بیرون ورزشگاه منفجر شده‌است.

وزارت کشور ترکیه پیشتر اعلام کرده بود، شمار زیادی از ماموران پلیس ضدشورش در این انفجارها زخمی شده‌اند.

تصاویر و ویدیوهایی که از این انفجارها منتشر شده است، آمبولانس‌ها و نیروهای پلیس را در حال حرکت در خیابان‌های اطراف منطقه نشان می‌دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته است هدف از انفجارها، در پی بازی فوتبال، «افزایش شمار قربانیان» بوده‌است.

مقام‌های ترکیه، انفجارها را «حملات تروریستی» توصیف کرده‌اند. آقای اردوغان خود گفته است «ما یک بار دیگر، اینجا در استانبول، شاهد چهره کریه تروریسم هستیم که هر گونه عقیده و اخلاقی را زیر پاگذاشته است».

اردوغان در زمان وقوع انفجارها در شهر استانبول حضور داشت.

ترکیه در سال‌های اخیر صحنه حملات تروریستی و انفجارهای مرگبار بوده‌است؛ مقام‌های ترکیه در برخی موارد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و در مواردی نیز شبه‌نظامیان کـُرد «پ‌کا‌کا» را مسئول حملات و انفجارها معرفی کرده‌اند.

در تابستان گذشته در حملات و انفجاری در فرودگاه استانبول، که مقام‌های ترکیه گفتند توسط گروه «حکومت اسلامی» انجام شده، ۴۵ نفر جان باختند و صدها تن دیگر زخمی شدند. در مهر ماه نیز ده‌ها نفر در پی دو انفجار در آنکارا کشته شدند.

انفجارها و حملات در ترکیه، به کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان ایرانی نیز انجامیده‌است.

XS
SM
MD
LG