لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

رویترز: دولت آمریکا فروش جنگنده «اف-۱۶» به بحرین را مجاز اعلام می‌کند‎‎


یک فروند اف ۱۶ فالکون آمریکا در پایگاه بگرام
یک فروند اف ۱۶ فالکون آمریکا در پایگاه بگرام

خبرگزاری رویترز نـهم فروردین ماه گزارش داده‌است که دولت دونالد ترامپ از قصد خود برای برداشتن موانع فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به بحرین خبر داده‌است. طرح فروش این جنگنده‌ها در دولت پیشین ریخته شد، اما به دلیل مسائل و انتقادها از وضعیت حقوق بشر در بحرین، عملی نشده بود.

به گزارش رویترز دولت ایالات متحده، کنگره آن کشور را باخبر کرده‌است که قصد دارد برنامه فروش جنگنده‌ها لاکهید مارتین اف ۱۶ و قطعات و لوازم جانبی آن به بحرین را عملی کند.

وزارت خارجه آمریکا در سال گذشته، در زمان دولت باراک اوباما، کنگره را از طرح حدودا پنج میلیارد دلاری برای فروش جنگنده‌ها باخبر کرده بود.

باب کورکر رییس کمیته امور دفاعی مجلس سنای آمریکا، نیز هفتم مهر ماه خبر «تصویب» قراردادهای فروش جنگنده‌های آمریکایی به بحرین و نیز قطر و کویت را تایید کرده بود. قطر و کویت از سه سال پیش تقاضای خرید را مطرح کرده بودند.

با این همه فروش اف-۱۶ به بحرین، به دلیل انتقادها از وضعیت حقوق بشر در آن کشور و گزارش‌ها در مورد بهبود نیافتن آن، عملی نشده بود.

رویترز به نقل از یک منبع خبری در کنگره آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید دولت آقای ترامپ قصد دارد مسائل حقوق بشر را از موضوع فروش هواپیماها جدا کند.

شرکت لاکهید مارتین هنوز به گزارش منتشرشده واکنشی نشان نداده‌است. مقام‌های کنگره ایالات متحده نیز هنوز در مورد این‌که آیا ممکن است با فروش جنگنده‌ها، به‌دلیل مسائل حقوق بشری مخالفتی بکنند یا نه، اظهارنظری نکرده‌اند.

طرح فروش این جنگنده‌ها، همچنین دربرگیرنده موتور، رادار، موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح و دیگر قطعات و تجهیزات می‌شود.

پس از اعلام رسمی برنامه فروش هواپیماها، به کنگره، نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده ۴۰ روز فرصت خواهد داشت تا مجوز رسمی را صادر کند.

بحرین در سال ۲۰۱۱ میلادی مرکز اعتراضاتی شد که هدف از آن انجام اصلاحاتی در سیستم سیاسی و حکومتی آن بود؛ شهروندان عمدتا شیعه‌مذهب بحرین، خاندان پادشاهی سنی‌مذهب آن کشور را متهم به نادیده گرفتن حقوق خود و نیز اعمال تبعیض می‌کنند.

طی سال‌های گذشته شماری از معترضان و مخالفان بازداشت شده‌اند و نیز جلوی فعالیت یک تشکل عمده سیاسی گرفته شده‌است.

دولت بحرین در عین حال ده‌ها نفر را به ظن انجام اقداماتی که «تروریستی» توصیف می‌کند، بازداشت کرده و فعالیت بسیاری از آن‌ها را نیز با ایران مرتبط دانسته‌است. مقام‌های ایرانی، از جمله رهبر جمهوری اسلامی، می‌گویند نسبت به وقایع بحرین بی‌تفاوت نیستند، اما دخالت در امور داخلی آن کشور را رد کرده‌اند. هر دو کشور بحرین و ایران، از منظر سازمان‌های دیدبان حقوق سیاسی و مدنی مانند «خانه آزادی» کشورهایی «غیرآزاد»، در روند انتخابات، آزادی‌های سیاسی و مدنی و نیز آزادی مطبوعات به‌شمار می‌روند.

بحرین مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ارتش ایالات متحده است.

XS
SM
MD
LG