لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

آمریکا در مورد تلفات غیرنظامی احتمالی حملات هوایی ائتلاف تحقیق می‌کند


دود ناشی از یک حمله هوایی در شمال سوریه
دود ناشی از یک حمله هوایی در شمال سوریه

وزارت دفاع ایالات متحده، ۱۶ دی ماه گفت ارتش آن کشور در حال تحقیق در مورد برخی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آن کشور علیه اسلام‌گرایان در سوریه و عراق است، که ممکن است تلفات غیرنظامی برجای گذاشته باشد.

این نخستین بار است که آمریکا به طور مستقیم به احتمال کشته شدن غیرنظامیان در پی حملات هوایی ائتلاف، که به طور عمده و گسترده علیه «حکومت اسلامی» در سوریه و به طور مشخص علیه آن گروه در عراق انجام شده، اشاره می‌کند.

یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است «فرماندهی مرکزی» ایالات متحده که بر عملیات در مناطقی مانند غرب و مرکز آسیا نظارت می‌کند، ۱۸ مورد از حملات را بررسی اولیه کرده است.

در این بررسی اولیه ۱۳ مورد معتبر شناخته نشده و ۵ مورد دیگر به بررسی بیشتری نیازد دارد.

در این میان دو تحقیق جامع -یکی در عراق و یکی در سوریه- به طور رسمی آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز از قول شریل لاری، سخنگوی «فرماندهی مرکزی» نقل کرده، از میان گزارش‌های اولیه که تحقیقات در مورد آن‌ها انجام شده یا در حال انجام دقیق‌تر است، ۹ مورد به عراق و همین شمار به سوریه مربوط می‌شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، از جمله گروه‌هایی به شمار می‌رود که در کنار آمار مربوط به قربانیان شبه‌نظامی در آن کشور، آماری نیز از قربانیان غیرنظامی منتشر کرده است.

در تازه‌ترین گزارش آن سازمان در دوم دی ماه، آمار «۵۲ غیرنظامی» در میان ۱۱۷۱ نفری که طی حملات هوایی ائتلاف کشته شده‌اند، به چشم می‌خورد.

شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در گزارش ماه گذشته این سازمان نیز همین مقدار بود.

با این همه خانم لاری گفته است دو موردی که تحقیقات رسمی در مورد آنها آغاز شده، ارتباطی به گزارش‌هایی خارج از ارتش ندارند و تحقیقاتی‌ست که در خود وزارت‌ دفاع گشوده شده‌اند.

بنا بر آمار منتشر شده تا روز دوشنبه، ایالات متحده، مجموع ۱۳۵۰ حمله هوایی انجام داده که ۶۸۷ حمله در عراق و ۶۶۳ حمله در سوریه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید هم‌پیمانان آمریکا مجموع ۳۰۹ حمله را در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG