لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

واکنش مشاور امنیتی رئیس‌جمهوری و وزارت خارجه آمریکا به «اس ۳۰۰ در فردو»


بن رودز
بن رودز

بن رودز، مشاور امور امنیتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و وزارت خارجه آمریکا، در پی نمایش تصاویری از قرار گرفتن سامانه موشکی اس ۳۰۰ در تاسیسات اتمی فردو، با تاکید بر اینکه این موضوع برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل نیست، اما در عین حال در مورد آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

بن رودز، هشتم شهریور ماه، در کنفرانس خبری در کاخ سفید گفته است انتقال سامانه اس ۳۰۰ که طی سال‌های گذشته، در جریان تحریم‌های اتمی علیه ایران، عقب افتاده بود، برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل نیست، چراکه یک سامانه دفاعی‌ست.

به گفته آقای رودز این‌ها همه مانع از نگرانی در مورد انتقال این سامانه از سوی آمریکا نمی‌شود.

آقای رودز در عین حال به تاسیسات فردو نیز اشاره کرده‌است؛ جایی که تصاویر مربوط به استقرار اس ۳۰۰ در اطراف آن نشان داده شده‌است. مشاور باراک اوباما می‌گوید این تاسیسات زیر نظر بازرسان بین‌المللی‌ست و اولویت آمریکا نیز حفظ تعهدات ایران در اجرای برجام است که به معنی توقف غنی‌سازی اورانیوم و خروج سانتریفیوژهاست.

رودز می‌گوید نگرانی اصلی در مورد انتقال سامانه روسی به ایران، به‌روز شدن توانایی‌های ایران است؛ هر چند این یک سامانه دفاعی‌ست، اما مشخصات پیشرفته آن، به نگرانی واشیتنگتن و متحدان آن در منطقه، انجامیده و می‌انجامد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در همین روز گفته است که آن وزارت‌خانه پیشتر نیز نگرانی خود را در مورد انتقال سامانه پدافندی، به روسیه، بروز داده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز مانند آقای رودز می‌گوید پیشرفته بودن این سیستم دفاعی‌ست که که به تقویت توانایی موشکی ایران می‌انجامد، آنچه خود به طور مجزا موجب نگرانی واشینگتن و هم‌پیمانان آن می‌شود.

تلویزیون ایران هفتم شهریور ماه تصاویری را نشان داده که گفته می‌شود «سامانه کامل پدافندی اس ۳۰۰» ساخت روسیه، در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» است. معلوم نیست این سامانه به طور کامل در تاسیسات فردو نصب شده، یا نه. اما آنچه به‌طور مشخص نشان داده‌شده، نمایش سامانه به طور کامل داخل خاک ایران است. بیشتر بخوانید

تاسیسات فردو که گزارش‌ شده سامانه دفاعی روسی در اطراف آن نمایش داده شده، از تاسیسات حساس هسته‌ای در ایران و از مراکز عمده فعالیت‌های سانتریفیوژهای ایران به شمار می‌رفت. در این تاسیسات که در دل کوه قرار دارد، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌شد؛ اورانیومی که ایران و شش قدرت جهانی توافق کردند اکسید و رقیق شود. غرب نگران آن بود که از اورانیوم با غنای بالا برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای استفاده شود.

تهران سال‌ها پیش اقدام به خرید سامانه اس ۳۰۰ کرده بود که به دلیل تحریم‌های اتمی، ورود آن به ایران ممنوع شد. رئیس‌جمهوری روسیه، در پی دستیابی ایران و شش قدرت جهانی، به توافق اتمی، دستور پیشین مبنی بر توقف ارسال سامانه را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG