لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

موافقت دولت ترامپ با ارسال سلاح برای شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد در سوریه


در این تصویر از مارس ۲۰۱۵ شماری از شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ در اطراف راس‌العین (حسکه) دیده می‌شوند
در این تصویر از مارس ۲۰۱۵ شماری از شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ در اطراف راس‌العین (حسکه) دیده می‌شوند

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید دولت این کشور بنا دارد در جریان ادامه نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی در سوریه، «تا جایی که لازم است» تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان کـرد بگذارد. ترکیه بارها مخالفت شدید خود را با ارسال سلاح برای این دسته از شبه‌نظامیان ابراز کرده‌است.

«یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، تشکلی مسلح از کـردهای سوریه است که در قالب گروهی با عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» همراه با شماری از شبه‌نظامیان عرب سوریه، و حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، در حال نبرد با «حکومت اسلامی» برای بازپس‌گیری رقه است.

آنکارا، «ی‌پ‌گ» را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و آن را گروهی ترویستی می‌داند. مقام‌های ارشد ترکیه، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور هرگز نارضایتی و نگرانی خود را از ارسال تسلیحات و کمک به «ی‌پ‌گ» پنهان نکرده‌اند. در حال حاضر هنوز واکنشی از سوی آنکارا به گزارش‌های تازه، منتشر نشده‌است.

با این همه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، به این نگرانی‌ها اشاره کرده‌است. دانا وایت، سخنگوی پنتاگون، ۱۹ اردیبهشت ماه گفته است «ما به‌خوبی از نگرانی‌های امنیتی ترکیه، متحد خود در ائتلاف، آگاه هستیم». او افزوده است «ما می‌خواهیم مردم و دولت ترکیه از تعهد ایالات متحده به جلوگیری از افزایش خطر‌های امنیتی و نیز حفاظت از این متحد خود در ناتو، اطمینان داشته باشند».

البته تا پیش از این نیز دولت آمریکا اقدام به کمک‌رسانی به گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» کرده بود. سخنگوی پنتاگون نیز تاکید کرده‌است واشینگتن همچنان تجهیز شبه‌نظامیان عرب این گروه را در اولویت قرار خواهد داد.

مقام‌های ایالات متحده تاکید می‌کنند که «نیروهای دمکراتیک سوریه» تنها متشکل از شبه‌نظامیان کرد نیست؛ با این همه بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، «ی‌پ‌گ»، چه در بدنه و چه در فرماندهی، نیروی اصلی و غالب در آن است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید تسلیحات در نظر گرفته‌شده برای شبه‌نظامیان کـُرد، دربرگیرنده سلاح‌های دستی، مهمات، سلاح‌های خودکار، خودروهای زرهی و تجهیزات مهندسی‌ست.

رادیو عمومی آمریکا، ان‌پی‌آر، نیز به نقل از یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده گزارش مشابهی را را در مورد تجهیزات درنظرگرفته‌شده منتشر کرده‌است.

همزمان مقام‌های ارشد ایالات متحده، تاکید کرده‌اند که طرح افزایش نقش ترکیه در نبرد علیه داعش به‌قوت خود باقی‌ست. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه گفت «هدف ما همکاری با ترکیه‌است؛ در کنار یکدیگر، تا رقه پس گرفته شود. و ما راه‌کار آن را پیدا خواهیم کرد».

البته سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت در حال حاضر «نیروهای دمکراتیک سوریه، در کنار حمایت‌های آمریکا و ائتلاف، تنها نیروی زمینی هستند که قادر خواهند بود در آینده نزدیک رقه را پس بگیرند».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، قرار است هفته آینده به واشینگتن سفر کند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود طرح تازه ایالات متحده بر دیدارها و گفت‌وگوهای پیش‌رو سایه بیافکند.

XS
SM
MD
LG