لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰
این تصویر را ارتش آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار داده است و پرتاب موشک از ناوشکن رز را در هفتم آوریل - ۱۸ فروردین ماه نشان می‌دهد
این تصویر را ارتش آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار داده است و پرتاب موشک از ناوشکن رز را در هفتم آوریل - ۱۸ فروردین ماه نشان می‌دهد

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه

ارتش آمریکا اقدام به پرتاب ده‌ها موشک کروز به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه کرده‌است. این حمله اندکی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد حمله شیمیایی به خان‌شیخون و در واکنش به آن صورت گرفته‌است. خلاصه‌ای از وقایع و واکنش‌های ساعت‌های گذشته را در این صفحه دنبال کنید.

ارتش آمریکا اقدام به پرتاب ده‌ها موشک کروز به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه کرده‌است. این حمله اندکی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد حمله شیمیایی به خان‌شیخون و در واکنش به آن صورت گرفته‌است. خلاصه‌ای از وقایع و واکنش‌های ساعت‌های گذشته را در این صفحه دنبال کنید.

انتشار گزارش‌ها و گمانه‌ها در مورد تلفات جانی در پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه ادامه دارد. در حالی‌که فرماندار حمص به رویترز گفته بود به نظر می‌رسد «تلفات انسانی زیادی» وجود ندارد، به تلویزیون المایدین در لبنان گفته این حمله قربانی برجای گذاشته‌است. پیش از این تلویزیون دولتی سوریه نیز خبر مشابهی را منتشر کرده بود. در حال حاضر هیچ خبر رسمی در مورد کشته‌شدگان احتمالی و یا تعداد تلفات انسانی احتمالی منتشر نشده‌است. آمریکا می‌گوید در این حمله «هواپیما، آشیانه هواپیما، مناطق ذخیره سوخت، آشیانه تامین مهمات، چند سیستم دفاع هوایی و رادار» هدف قرار گرفته‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی:

به گزارش خبرگزاری دولتی اسپوتنیک، به نقل از کمیته دفاعی شورای فدراسیون روسیه، این کشور خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل، پس از حمله موشکی به پایگاه نظامی سوریه می‌شود.

کمیته دفاعی دومای روسیه می‌گوید حمله اخیر می‌تواند روابط مسکو و واشینگتن را بدتر کند و به بحرانی نظامی در خاورمیانه بیانجامد.

شورای ملی سوریه، ائتلافی عمده از مخالفان بشار اسد، ضمن استقبال از حمله موشکی انجام شده به پایگاه هوایی دولت سوریه، خواستار ادامه آن تا توقف حملات هوایی دولتی و توقف «استفاده از سلاح‌های منع‌شده از سوی جامعه جهانی» شده‌است.

رویترز به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا، بدون آن‌که نامش را فاش کند، گفته حمله موشکی به سوریه، برای یک بار و نه بیشتر برنامه‌ریزی و اجرا شده‎ بود؛ به این معنی که انتظار می‌رود «یک حمله» بوده و در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش آن وجود ندارد.

ویدئوی منتشرشده از سوی پنتاگون، از پرتاب موشک‌های کروز

فرماندار استان حمص در سوریه، جایی‌که پایگاه هوایی هدف قرار گرفته در آن قرار دارد می‌گوید به نظر نمی‌رسد «تلفات جانی زیادی» رخ داده باشد، بیشتر خسارت‌ها نظامی و مادی‌ست. پیش از یک مقام نظامی ارتش سوریه به تلویزیون دولتی آن کشور گفته بود این حمله «تلفات جانی» داشته‌است. هنوز هیچ یک از خبرها رسما تائید یا تکذیب نشده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید مجموعا ۵۹ موشک «تاماهاک» را از دو ناوشکن ارتش ایالات متحده، به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه پرتاب کرده و در جریان این حمله، هواپیما، آشیانه هواپیما، مناطق ذخیره سوخت، آشیانه تامین مهمات، چند سیستم دفاع هوایی و رادار هدف قرار گرفته‌اند.

موشک‌های تاماهاک، موشک‌های کروز و دوربرد، قابل پرتاب در شرایط آب‌وهوایی مختلف هستند. در مهر ماه سال گذشته و در پی دومین حمله ناموفق موشکی به یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ، ارتش ایالات متحده با اسفتاده از همین موشک‌ها، سه رادار ساحلی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن هدف قرار داده بود.

در این تصویر هوایی در نقشه‌های گوگل، منطقه شعیرات و یک فرودگاه دیده می‌شود. این روستا در «بیابان سوریه» در استان حمص قرار دارد و در برگیرنده پایگاه نظامی و فرودگاه ارتش سوریه با همین نام است. گفته شده حمله هوایی آمریکا به این پایگاه صورت گرفته‌است.

قانونگذاران ایالات متحده به حمله موشکی به پایگاه هوایی ارتش سوریه واکنش نشان داده‌اند:

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: این حمله به‌جا و مناسب بود. حل مشکل سوریه پیچیده است. اما بشار اسد باید پاسخگو باشد و حامیانش باید مسیر خود را تغییر دهند. من منتظرم تا دولت، در ادامه تلاش‌های خود، کنگره را بیشتر سهیم کند.

سناتورهای جمهوری‌خواه مک‌کین و گراهام: بر پایه گام اولیه و قابل اطمینان امشب، ما باید از تاریخ درس گرفته و مطمئن شویم که موفقیت‌های تاکتیکی، به پیشرفت‌های استراتژیک رهنمون می‌شوند. به این معنی که کار باید با یک استراتژی فراگیر و هماهنگی با متحدان ما، برای پایان دادن به جنگ در سوریه ادامه پیدا کند.

آدام شیفر، از نمایندگان ارشد دمکرات در مجلس نمایندگان: کنگره نباید وظیفه خود را نادیده بگیرد و هرگونه استفاده از قوای نظامی که برای دفاع نیست، باید به رای کنگره گذاشته شود. این رای‌گیری، چه برای حمله به گروه‌های تروریستی، چه در این مورد یعنی حمله علیه ظرفیت‌های رژیم [سوریه] ضروری‌ست.

رهبر اقلیت دمکرات در سنا، چاک شومر: در عین اطمینان یافتن از اینکه بشار اسد بداند وقتی دست به چنین کار وحشیانه‌ای می‌زند، بهای آن را نیز پرداخت خواهد کرد، لازم است دولت ترامپ استراتژی خود را ارائه کرده و از کنگره، پیش از اجرای آن، مشورت بگیرد.

به گزارش آسوشتیدپرس شاخص‌ها، در بازار بورس نیکه‌ی ژاپن دو دهم درصد، بورس کره جنوبی ۰.۴ درصد، هنگ‌کنگ ۱.۱ درصد، شانگهای و استرالیا هر کدام یک دهم درصد افت داشته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG