لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

کاخ سفید از فرمانداران خواست در پذیرش پناهجویان سوری اخلال ایجاد نکنند


صدها هزار پناهجو طی ماه‌های گذشته از مرزهای اروپا گذشته‌اند
صدها هزار پناهجو طی ماه‌های گذشته از مرزهای اروپا گذشته‌اند

در پی آنکه فرمانداران عمدتا جمهوری‌خواه برخی ایالات آمریکا اعلام کردند پناهجویان سوری را نمی‌پذیرند، دولت آن کشور بر مراحل و نظارت‌های گسترده امنیتی برای پذیرش پناهجویان تاکید کرده و از مقام‌های ایالتی خواسته است در روند پذیرش اخلال ایجاد نکنند.

واکنش دولت آمریکا همزمان با افزایش فعالیت جمهوری‌خواهان برای مسدود کردن برنامه پذیرش پناهجویان سوری نیز هست.

دولت ایالات متحده به تازگی اعلام کرده در راستای بحران شکل‌گرفته از جنگ داخلی سوریه و میلیون‌های پناهجوی آن کشور، ۱۰ هزار تن از آنها را در خاک خود می‌پذیرد.

اما حملات مرگبار ۲۲ آبان ماه در پاریس که دست‌کم ۱۲۹ کشته برجای گذاشت، بر وضعیت پناهجویان نیز تاثیر گذاشته است.

رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، پل ریان، به خبرنگاران گفته است «ملت ما همواره مهمان‌پذیر بوده است، اما نمی‌توانیم اجازه دهیم که تروریست‌ها از مهربانی ما سوءاستفاده کنند».

او افزوده است «اکنون بهتر آن است که امن باشیم تا آنکه متاسف».

کاخ سفید آمریکا در واکنش گفته است به مدت یک‌ساعت و نیم، فرمانداران را از روند نظارتی و امنیتی پذیرش پناهجویان مطلع کرده است.

دولت آمریکا می‌گوید حتی اگر آن کشور شمار بیشتری پناهجو، از جمله از سوریه بپذیرد، این افراد تحت نظارت‌های دقیق‌تر و بیشتری در مقایسه با هر گروه دیگری از مسافران قرار خواهند گرفت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز به رخدادهای اخیر واکنش نشان داده است.

کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهوری ایالات متحده شخصا با ۳۴ فرماندار ایالتی بر سر مسئله پناهجویان گفت‌وگو کرده است.

جنگ داخلی سوریه، بحران‌ها و تنش‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا، در سال جاری میلادی به طور چشم‌گیری بر شمار پناهجویان و آوارگان افزوده است.

میلیون‌ها شهروند سوری در حال حاضر در اردوگاه‌هایی در کشورهایی مانند ترکیه یا لبنان ساکن هستند. گروه بزرگی از آنها نیز وارد خاک اروپا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG