لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

«حمایت قوی» واتیکان از توافق اتمی با ایران


پاپ فرانسیس در میان هوادارانش
پاپ فرانسیس در میان هوادارانش

واتیکان، چند روز پیش از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، به ایالات متحده، بر حمایت «قوی» خود از توافق اتمی صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی تاکید کرده است.

رسانه‌ها، ۲۴ شهریور ماه، می‌گویند در بیانیه‌ای که طی نشست روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منتشر شده، وزیر امور خارجی واتیکان، «حمایت قوی» کلیسای کاتولیک از توافق اتمی را اعلام کرده است.

پل گالاگر، وزیر خارجه «سریر مقدس» (واتیکان)، به نشست آژانس اتمی گفته است «در منطقه‌ای مملو از کشمکش و درگیری، رسیدن به توافقی در مورد موضوعی حساس، گامی مهم است که پیام‌رسان گفت‌وگو و همکاری بر سر دیگر موضوعات خواهد بود».

سر اسقف گالاگر در عین حال ابراز امیدواری کرده است که اجرای کامل توافق صورت‌گرفته، هویت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران را ثابت کند و «گامی اساسی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه باشد».

تاکید واتیکان بر حمایت از گفت‌وگو و توافق اتمی با ایران، که پیشتر نیز سابقه داشته، یک هفته قبل از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک به واشینگتن صورت می‌گیرد.

روزنامه هافینگتن‌پست، می‌گوید پل گالاگر، بدون آنکه مستقیما اشاره‌ای به قانون‌گذاران آمریکایی بکند، تاکید کرده که اجرایی شدن توافق اتمی، به عزم جامعه جهانی و توانایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عملی کردن تعهدان ایران وابسته است.

انتشار عمومی بیانیه واتیکان در رسانه‌ها، در عین حال همزمان شده است با روزی که رای‌گیری مجدد در مورد توافق اتمی در سنای آمریکا، با مقاومت اکثریت نمایندگان دمکرات، ناکام ماند.

پاپ فرانسیس قرار است در واشینگتن، در حضور نمایندگان دو مجلس کنگره، و به دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، و از جمهوری‌خواهان مخالف توافق اتمی، سخنرانی کند.

XS
SM
MD
LG