لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

یانوکوویچ خواست‌های معترضان اوکراینی را رد کرد


ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، طی نخستین گفت‌وگوهایی که میان او و مخالفانش تحت عنوان میزگرد ملی صورت گرفت خواست‌های آنها را برای کناره‌گیری از قدرت و امضای آنی توافق‌نامه با اتحادیه اروپا رد کرد.

در این میزگرد چهره‌های سرشناس مخالفان دولت از جمله ویتالی کلیچکو و نیز رئیسان جمهوری پیشین و رهبران مذهبی آن کشور حضور داشتند.

یانوکوویچ در این «میزگرد» که ۲۲ آذر تشکیل شد، گفته است اوکراین نمی‌تواند توافق‌نامه اقتصادی با اروپا را در شکل فعلی آن بپذیرد و برای نجات اقتصاد لازم است که روابط تجاری با روسیه را احیا کند.

پیشتر مقام‌های اروپایی این احتمال را مطرح کرده بودند که کیف توافق‌نامه همکاری اقتصادی با اتحادیه را بپذیرد.

روز جمعه دولت و مخالفان برای گفت‌وگو، در کیف گرد هم آمدند
روز جمعه دولت و مخالفان برای گفت‌وگو، در کیف گرد هم آمدند
این یکی از اصلی‌ترین خواست‌های مخالفان دولت آن کشور است؛ کسانی که با سرباز زدن کیف از پذیرش همکاری‌های اقتصادی با اتحادیه اروپا -که عملا به معنی نزدیکی آن کشور به این اتحادیه محسوب می‌شود- به خیابان‌ها آمدند. آنچه به بزرگ‌ترین تظاهرات پس از دگرگونی‌های سیاسی موسوم به «انقلاب نارنجی» انجامیده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین در عین حال از «عفو عمومی» برای بازداشت‌شدگان راه‌پیمایی‌های روزهای گذشته خبر داده است.

یانوکوویچ می‌گوید عفو عمومی باید «ضمانتی برای پایان دادن به تظاهرات و بازگشت کشور به زندگی عادی باشد».

او تاکید کرده است که تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها باید پایان یابند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران مخالفان، به خبرنگاران گفته است که گفت‌وگوهای معترضان و دولت «حتی یک قدم در هم‌سازی با مخالفان برنداشته است».

از زمانی که تظاهرات هواداران نزدیکی به اتحادیه اروپا و مخالفان دولت یانوکوویچ آغاز شده است، گروه‌ها و چهره‌های گوناگونی به حمایت از مخالفان پرداخته‌اند.

رینات احمدف، میلیاردر اوکراینی، ثروتمندترین شهروند آن کشور و کسی که از او به عنوان هم‌پیمان ویکتور یانوکوویچ یاد می‌شد، روز جمعه بیانیه‌ای صادر و از مخالفان دولت حمایت کرد.

روز جمعه در بيست و سومين روز ناآرامی‌ها در اوکراين، بيش از دو هزار فعال مدنی و نماينده سازمان‌های غيردولتی نیز گرد آمدند تا دربارۀ راه‌حل‌های بحران سياسی در کشور تبادل‌نظر کنند.

دولت و مخالفان هر دو فراخوان تجمعاتی را برای روز يکشنبه داده‌اند.

پیشتر اتحادیه اروپا برای ميانجی‌گری در مذاکرات دولت و مخالفان اعلام آمادگی کرده بود، اما وزارت خارجۀ اوکراين می‌گويد نيازی به ميانجی‌گران بين‌المللی نيست.
XS
SM
MD
LG