لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

وزارت کشور: فرد یا مسئولی پس از وقایع ترکیه از آن کشور وارد ایران نشده است


گروهی از سربازان بازداشت‌شده در پی کودتای نافرجام
گروهی از سربازان بازداشت‌شده در پی کودتای نافرجام

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران، گفته است کودتای نافرجام ترکیه و نیز گروگان‌گیری اخیر در مرکز پلیس در ارمنستان، «تهدیدی امنیتی برای ایران در بر نداشت» و هیچ «فرد یا مسئولی» نیز در روزهای گذشته از ترکیه «وارد ایران نشده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ذوالفقاری، صبح ۲۸ تیر ماه، گفته است «از همان لحظه‌ اول تحولات ترکیه، استان‌های مرزی آمادگی کافی را برای کنترل مرزها پیدا کردند».

اشاره این مقام دولتی ایران به کودتای نافرجام ترکیه است که طی روزهای جمعه و شنبه گذشته به وقوع پیوست، و در نهایت به بازداشت هزاران نفر از سربازان و مقام‌های قضایی آن کشور انجامید.

به گفته آقای ذوالفقاری ایران سفر اتباع خود به ترکیه را محدود کرده است. او افزوده که از بعد از ظهر روز شنبه، ترددها به سمت ترکیه «به شرایط عادی بازگشته است».

پیش از این در روز یک‌شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به تلاش برای انجام کودتا در ترکیه گفته بود «دوران کودتا، توپ یا تانک به‌سر آمده است».

پس از آنکه گروهی از نظامیان ترک اقدام به بستن برخی پل‌های اصلی در استانبول کرده، به پارلمان آن کشور حمله و اعلام کودتا کردند، مقام‌های ایرانی مخالفت خود را با این اقدام نشان دادند.

وزیر خارجه ایران نیز بنا بر گزارش‌ها تا ظهر روز شنبه، سه بار با مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه، تماس تلفنی داشته است.

اردوغان: تصفیه ادامه دارد

در خود ترکیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهوری آن کشور، روز یک‌شنبه تاکید کرد، روند «تصفیه» سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری ترکیه ۲۷ تیر ماه در جریان یک سخنرانی در مراسم تدفین یکی از دوستان قدیمی خود که در جریان کودتا کشته شد، گفته است کسانی که در کودتا دست داشته‌اند «هیچ‌جایی برای فرار ندارند».

به گفته اردوغان «سرطانی» در آن کشور رشد کرده، اما مبارزه با آن متوقف نخواهد شد.

همزمان گزارش‌ها حاکی‌ست صدها نفر از هواداران اردوغان که در اطراف محل مراسم و سخنرانی او جمع شده بودند، فریاد «اعدام، اعدام» در مورد عاملان کودتا سر داده بودند.

او خود در جریان سخنرانی در مسجد فتح گفته است «درخواست مردم را نمی‌توان نادیده گرفت» اما در عین حال افزوده که «این حق شما است، [اما] فراموش نکنید که ما به دنبال انتقام‌گیری نیستیم».

وزارت دادگستری ترکیه می‌گوید تا کنون شش هزار نفر بازداشت شده‌اند که در میان آنها تقریبا سه هزار نفر سرباز ارتش هستند؛ دست‌کم ۲۹ ژنرال و ده‌ها سرهنگ و دیگر افسران رده‌بالا نیز دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG