لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

۱۱سپتامبر؛ خاطره ای که محو نمی شود


مردم آمریکا روز سه شنبه، ششمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر و قربانیان حملات تروریستی آن را به یاد می آورند.
مردم آمریکا روز سه شنبه، ششمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر و قربانیان حملات تروریستی آن را به یاد می آورند.

مردم آمریکا و به ویژه ساکنان نیویورک، روز سه شنبه، ششمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر و قربانیان حملات تروریستی آن را به یاد می آورند.


شش سال پیش در سال ۲۰۰۱ ، در یک روز سه شنبه، بر اثر برخورد سه هواپیمای ربوده شده توسط تروریست های القاعده، به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی و پنتاگون حدود سه هزار نفر جان باختند. ۱۹ هواپیماربا نیز در این عملیات تروریستی کشته شدند.



یکی از چالش هایی که جامعه آن در حال حاضر با آن روبرو است این است که چگونه خاطره ۱۱ سپتامبر را زنده نگه داریم و درس های آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.
شهردار نیویورک

چهارمین هواپیما پیش از اصابت به هدف، «به دلیل درگیری مسافران با هواپیماربایان»، در پنسیلوانیا سقوط کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هنوز اثرات ۱۱ سپتامبر چه از نظر سیاسی و چه از نظر احساسی در آمریکا باقی است و مشکل بتوان تاثیر آن را به زودی محو کرد.


مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک می گوید: «یکی از چالش هایی که جامعه آن در حال حاضر با آن روبرو است این است که چگونه خاطره ۱۱ سپتامبر را زنده نگه داریم و درس های آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.»


شهردار نیویورک تصمیم گرفت که امسال مراسم بزرگداشت ۱۱ سپتامبر را در محل برج های دو قلو برگزار نکند چرا که کارهای بازسازی در این محل در حال اجرا است و خانواده های قربانیان خواسته اند که در محل آرام تری مراسم بزرگداشت برگزار شود.


برای بسیاری در آمریکا، ۱۱/۹ یا ۱۱ سپتامبر سمبل و یادآور بدترین حملات تروریستی در داخل خاک این کشور شده است.


لری ساباتو، مدیر«مرکز سیاست» دانشگاه ویرجینیا می گوید که «چنین اتفاقی از خاطره ها محو نمی شود مگر آن که تمامی افرادی که در زمان وقوع این فاجعه زنده بودند از این دنیا بروند.»


۱۱/۹ از دنیای سیاست نیز جدایی ناپذیر است چرا که بسیاری از سیاست های دولت آمریکا در مورد امور امنیتی تحت تاثیر وقایع این روز است.


رودی جولیانی، شهردار نیویورک در زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و از امیدهای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل مدیریت خوب خود در زمان این بحران در صدر بسیاری از نظر سنجی ها قرار گرفته است.


پیام جدید بن لادن


به جز مردم آمریکا، رهبر القاعده نیز ۱۱ سپتامبر را به یاد آورده است. اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در ویدیویی که در روز سه شنبه منتشر شده، یکی از هوایماربایان ۱۱ سپتامبر را ستود و آمریکا را «ضعیف» خواند. وی همچنین شورشیان را تشویق به عملیات بیشتر در عراق کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اینتل سنتر»، سازمانی که وب سایت های شبه نظامیان اسلامگرا را بررسی می کند و مقر آن در آمریکا است، می گوید: این فیلم ویدیویی حدود ۴۷ دقیقه طول می کشد و تصویر متحرکی از بن لادن در آن دیده نمی شود.


این مرکز می گوید که تیتر این فیلم ویدیویی عبارت است از:« اراده قهرمانان حمله به نیویورک و واشینگتن، اراده شهید ابو مصعب ولید ال شیهری با مقدمه ای از شیخ اسامه بن لادن.»


از تهدید تا عمل


بسیاری از کشورهای جهان روز سه شنبه در حال آماده باش امنیتی برای مقابله با عملیات تروریستی بودند.


پلیس آلمان اعلام کرد: پس از آن که نیروهای آمریکایی مستقر در خاک این کشور روز دوشنبه پیام های تهدید آمیزی دریافت کردند، نیروهای امنیتی آلمان در پایگاه نظامی آمریکایی «سپانگداهلم» وارد عمل شدند ولی اثری از بمب پیدا نکردند.


در همین حال پلیس ترکیه اعلام کرد که روز سه شنبه یک بمب قوی که در اتوبوسی در مرکز آنکارا جاسازی شده بود کشف و خنثی شده است.


کمال اونال، فرماندار آنکارا به خبرنگاران گفت که «این بمب در زیر یک اتوبوس جاسازی شده بود و هوشیاری پلیس موجب شد که ما از یک فاجعه نجات پیدا کنیم.»


XS
SM
MD
LG