لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

«عراق؛ گذرگاه بين المللی قاچاق مواد مخدر»


اوضاع بحرانی در عراق، شرايط مساعدی را برای باندهای بزرگ مواد مخدر فراهم کرده است. (عکس:AFP)
اوضاع بحرانی در عراق، شرايط مساعدی را برای باندهای بزرگ مواد مخدر فراهم کرده است. (عکس:AFP)

اوضاع بحرانی در عراق، شرايط مساعدی را برای باندهای بزرگ مواد مخدر فراهم کرده تا از اين کشور به عنوان گذرگاه بين المللی قاچاق مواد مخدر استفاده کنند.


گزارش ها حاکی است که قاچاقچيان بزرگ، محموله های خود را از طريق مرزهای ايران به عراق وارد کرده و از اين کشور به خاورميانه، شمال آفريقا و اروپا ارسال می کنند.


مقامات عراقی می گويند که از سال ۲۰۰۳ يعنی همزمان با ورود نيروهای آمريکايی به خاک اين کشور، قاچاق کالاهای ممنوعه ای از قبيل حشیش، انواع مواد مخدر و داروهای ترکيبی به طور چشمگيری افزايش يافته است.


عراقی ها می گويند که اين محوله های قاچاق از افغانستان و از طريق ايران وارد خاک عراق می شوند. دولت عراق می گويد که اخيرا محموله های زيادی را در مرز ايران، کويت و عربستان سعودی توقيف کرده اند.


ژنرال عبدالکريم خلف؛ سخنگوی وزارت کشور عراق در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه، با اعلام اين مطلب گفت که تعدادی از قاچاقچيان نيز اخيرا دستگير شده اند. وی افزود که افراد ديگری نيز در همين رابطه در استان های بصره و ميثان دستگير بازداشت شده اند.


مقامات رسمی عراق گمان می کنند که قاچاقچيان از استان ميثان و به ويژه مرکز آن شهر اماره، که در نزديکی مرز ايران است به عنوان گذرگاه مواد مخدر برای ترانزيت به کشورهای حاشيه خليج فارس و شمال عراق استفاده می کردند.


قاچاق مواد مخدر با موتورسیکلت و حیوانات


به گفته پليس عراق، مرز ۳۶ کيلومتری در جنوب الاماره که بصورت نوار باريکی در باتلاق العزير واقع شده و بخشی از آن نيز در خاک ايران نيز قرار دارد، محل مناسبی را برای قاچاقچيان فراهم آورده تا از اين راه هزاران کيلو مواد مخدر را وارد خاک عراق کنند.


پليس اين کشور همچنين می گويد که بصره نيز که مرز مشترک با ايران دارد از ديگر نقطه های مناسب برای قاچاق به حساب می آيد.


يکی از ماموران مبارزه با مواد مخدر در بصره به خبرگزاری فرانسه گفته است که قاچاقجيان حشيش و ترياک را از طريق شلمچه، در مرز ايران و صفوان، در نزديکی های مرز کويت وارد عراق می کنند.


وی همچنين گفت که ما بعضی از اين قاچاقچی ها را چندين بار دستگير کرديم و بعضی هايشان ايرانی و سوری هستند.


از سویی يکی از نيروهای پليس محلی می گويد که که شهر سماوا در استان المثنا يکی از اصلی ترين شاه راه های ترانزيت مواد مخدر به عربستان سعودی است.


وی اضافه کرد که اين مواد مخدر ازايران وارد شده و قاچاقچيان که عمدتا جوان هستند محموله های خود را با موتورسيکلت و يا حيوانات، شبانه از طريق بيابان حرکت داده و سپس در مرزهای عربستان می فروشند.


در حال حاضر افغانستان ۹۳ درصد ترياک جهان را توليد می کند. سازمان ملل می گويد که که ترياک توليد شده در افغانستان در سال ۲۰۰۷ به ۸۲۰۰ تن رسيد اين درحالی است که اين ميزان در سال ۲۰۰۶، ۶۱۰۰ تن بوده است.


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، ما گذشته گفت که نیروی انتظامی ایران تنها ۹۰۰ تن از ۲۵۰۰ تن مواد مخدری را که از افغانستان وارد ايران شده، توقيف کرده اند.»


XS
SM
MD
LG