لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

شرایط نتانیاهو برای تشکیل کشور فلسطینی اعلام شد


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
برای نخستين بار، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل از تشکيل کشور فلسطين حمايت کرد و آنرا بعنوان کشوری مستقل در کنار اسرائيل پذيرفت با اين شرط که اين کشور «عاری از سلاح» باشد و فلسطينی ها «صادقانه اسرائيل را بعنوان خانه ای ملی برای ملت يهود برسميت بشناسند».

بنيامين نتانياهو در نطقی که آنرا شامگاه يکشنبه دردانشگاه «بر- ايلان» درتل آويو ايراد کرد، رئوس برنامه های سياسی خود را برای جهانيان تشريح کرد.

بيان کردن عبارت «استقلال کشورفلسطين» و لزوم برپائی آن در کنار اسرائيل، يک نقطه عطف مهم در ديدگاه سياسی نتانياهو محسوب می شود.

نتانياهو در نطق ۲۰۰۰ هزارکلمه ای خود که آنرا در ۲۵ دقيقه ايراد کرد، گفت: «استقلال فلسطين، پايه راهکارهای سياسی برای صلح است».

نتانياهو تا پيش از اين، از استقلال فلسطين سخن نگفته بود و راهکار «دوملت، دو دولت» را مورد حمايت قرارنداده بود. دولت نتانياهو دو ماه و نيم پيش کار خود را آغاز کرد.

نتانياهو در نطق «بر- ايلان» ، برای بخشی از مشکلات حاد مورد نزاع ديرينه، مانند سرنوشت سياسی اورشليم (بيت المقدس)، مرزهای نهائی کشور فلسطين و آينده پناهندگان فلسطينی پراکنده درجهان راه حل هائی ارائه داد.

وی در اشاره به عقب نشينی يک جانبه اسرائيل در چهارسال پيش از غزه گفت «آن عقب نشينی اشتباه بود و خطرات امنيتی را برای اسرائيل بيشتر کرد و ديگر هرگز عقب نشينی يک جانبه ای صورت نمی گيرد».

نتانياهو ابراز نظر کرد که «وجود شهرک های يهودی در کرانه باختری» عامل نزاع دامنه دار فلسطينی ها و اسرائيل، و مانع صلح نيست. او گفت «شهرک سازی جديدی نخواهد شد اما بايد امکان زندگی طبيعی برای مردمی که در اين شهرک ها زندگی می کنند، فراهم باشد».

نتانياهو برای گفت و گو با رئيس جمهوری آمريکا برای تنظيم راهکارهای مشترک مشترک ابراز آمادگی کرد، و نيز درکنار «آمادگی برای ازسرگيری فوری و بی قيد و شرط تماسهای سياسی اسرائيل و فلسطينی ها»، گفت برای صلح با همه کشورهای عربی و اسلامی آمادگی دارد و «حتی راهی دمشق، رياض و بيروت» خواهد شد.
نتانياهو «معضل هسته ای ايران» را نيز «جدی ترين چالشی که اکنون در برابر اسرائيل قراردارد» توصيف کرد.

نطق بنيامين نتانياهو ده روز پس از سخنرانی باراک اوباما خطاب به جهان اسلامی و عربی ايراد شد. اوباما در نطق قاهره با تاکيد بر رنج تاريخی رفته بر دو ملت يهودی و فلسطينی، بر لزوم وجود دو کشور امن اسرائيلی و فلسطينی در کنار يکديگر تاکيد نهاد.

کاخ سفيد اعلام کرد که اوباما از نطق نتانياهو خشنود شده، و آنرا مثبت می داند.
XS
SM
MD
LG