لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

نتانیاهو: اسرائیل بدون پیش شرط با فلسطینی ها مذاکره می کند


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، با انتشار بيانيه ای، آمادگی دولت خود را برای گفت و گوی بی قيد و شرط با فلسطينی ها اعلام کرد.

اين بيانيه به عقب نشينی نتانياهو از قراردادن پيش شرط برای مذاکرات تعبير شده است.

دفتر نخست وزيری اسرائيل در اين بيانيه نوشته است که سخنان هفته گذشته آقای نتانياهو به منزله تعيين پيش شرط نبوده است.

يک مقام دفترنخست وزيری اسرائيل نيز به خبرگزاری فرانسه گفت که « نتانياهو آماده از سرگيری مذاکرات بی قيد وشرط با فلسطينی ها است هرچند که به رسميت شناختن اسرائيل به عنوان يک کشور برای ملت يهودی، عاملی مهم برای پيشبرد فراگرد صلح است و آنرا بحثی در بخش نهائی مذاکرات صلح با فلسطينی ها می داند.»

آقای نتانياهو پنجشنبه در مذاکره با جرج ميچل فرستاد ويژه دولت آمريکا به منطقه خاورميانه گفته بود، هنگامی که فلسطينی ها اسرائيل را به عنوان کشوری برای يهوديان به رسميت بشناسند، مذاکرات از سرگرفته می شود.

عمر موسی دبيرکل اتحاديه عرب شنبه در ديدار با جرج ميچل در قاهره گفت، شرط گذاشتن برای فلسطينی ها به منظور شناختن اسرائيل به عنوان کشور يهود، مانعی بزرگ بر سر راه مذاکرات ايجاد می کند و چنين شرطی قابل قبول نيست.

اهود باراک وزيردفاع اسرائيل و رهبر حزب کارگر اين کشور که از هم پيمانان با دولت جديد است، يکشنبه از بنيامين نتانياهو خواسته بود که يک طرح صلح منطقه ای را ارائه کند، و پذيرش استقلال فلسطين را تنها راه حل توصيف کرده بود.

اين سخنان از آقای باراک در رسانه های اسرائيل نقل شد که يکشنبه به بنیامین نتانياهو گفته است که بدون آمادگی برای ازسرگيری مذاکرات سياسی با فلسطينی ها، مناسبات اسرائيل با جهان، به ويژه با آمريکا متزلزل می شود، و امنيت اسرائيل نيز بدون همآهنگی با تشکيلات خودگردان فلسطينی تامين نخواهد شد.

جرج ميچل پنجشنبه درپی ديدار با آويگدور ليبرمن وزير خارجه جديد اسرائيل گفت که «تلاش های صلح آمريکا براساس راهکار دو کشور برای دو ملت و تفاهم های اجلاس صلح آناپوليس پيگيری می شود.»

جرج ميچل که پنجشنبه دراسرائيل و جمعه در رام الله با مقامات بلندپايه طرفين ديدار کرد، شنبه و يکشنبه با رهبران مصر و عربستان سعودی درباره آينده تماس های اسرائيل و حکومت خودگردانی رايزنی کرد.

ميچل درعربستان سعودی تاکيد کرد که طرح صلح عربی، که بر پيشنهاد صلح سال ۲۰۰۲ ملک عبدالله استوارشده، بخشی ازکوششهای آمريکا درقبال صلح خاورميانه خواهد بود.

رسانه های اسرائيل اعلام کردند که تاريخ هجدهم يا نوزدهم ماه مه برای نخستين ديدار رسمی کاری ميان نتانياهو با باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در کاخ سفيد تعيين شده است.
XS
SM
MD
LG