لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

ژاپن تحريم عليه ايران را شدت بخشيد


تارو آسو: ژاپن باید با شدت عمل بیشتری علیه برنامه هسته ای ایران برخورد کند.
تارو آسو: ژاپن باید با شدت عمل بیشتری علیه برنامه هسته ای ایران برخورد کند.

تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن، روز جمعه ۱۸ مه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ژاپن باید با شدت عمل بیشتری علیه برنامه هسته ای ایران برخورد کند.


دولت ژاپن اعلام کرد که در چارچوب تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته ای ايران، اين کشور تصميم گرفته است دارايی های بيشتری از افراد ايرانی و شرکت هايی را که در فعاليت های هسته ای نقش دارند، مسدود کند.


به گزارش رويترز، دولت ژاپن اعلام کرد که بر اساس اين تصميم، اموال ۱۵ شهروند ايرانی و ۱۳ شرکت که در قطعنامه سازمان ملل از آنها نام برده شده است، مسدود خواهد شد.


دولت ژاپن افزود که اين کشور از دادن هر گونه اعتبار و وام به ايران به جز در مواردی که مربوط به توسعه و کمک های انسانی می شود، خودداری خواهد کرد.


دولت ژاپن افزود که اين کشور از دادن هر گونه اعتبار و وام به ايران به جز در مواردی که مربوط به توسعه و کمک های انسانی می شود خودداری خواهد کرد.

همزمان، يکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت بانک دولتی سپه يکی از ۱۳ شرکت جديدی است که تحريم شده اند.


وی افزود اين بانک که گفته می شود در رابطه با برنامه هسته ای ايران فعاليت دارد، ديگر نمی تواند با شرکت های ژاپنی معامله کند.


اين مقام ژاپنی افزود که ژاپن پيشتر معامله تسليحاتی با ايران را ممنوع کرده است، ولی در اقدامی که بيشتر جنبه نمادين دارد، از روز جمعه، ۱۸ مه، حتی از فرستادن جليقه ضد گلوله به ايران خودداری خواهد کرد.


ژاپن که از متحدان نزديک آمريکا به شمار می رود، همواره روابط اقتصادی خود با ايران را حفظ کرده و ۱۵ درصد نفت خود را از اين کشور وارد می کند.


بوش از تحريم های بيشتر عليه ايران دفاع کرد


پيشتر جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا اعلام کرده بود که اگر در راضی کردن ايران به توقف برنامه های هسته ای، پيشرفتی به دست نيايد، بايد سازمان ملل تحريم های بيشتری عليه اين کشور اعمال کند.


جرج بوش، روز پنجشنبه ۱۷ مه، به همراه تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشنيگتن گفت دستيابی ايران به سلاح هسته ای به ضرر صلح جهانی است و دنيا بايد در اين مورد يک صدا باشد.


سخنان آقای بوش زمانی بيان می شود که يکی از مقامات رسمی ايران اعلام کرده که اين کشور ۱۶۰۰ سانتريفوژ برای غنی سازی اورانيوم راه اندازی کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون دو قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران صادر کرده است. فرصت ايران برای به اجرا در آوردن آخرين قطعنامه هفته آينده به پايان می رسد.


آمريکا و بسياری از کشورها به برنامه هسته ای ايران مظنون هستند و اين کشور را به تلاش برای دستيابی به بمب اتم متهم می کنند، اما رهبران جمهوری اسلامی همواره اين اتهامات را رد کرده و گفته اند که برنامه هسته ای اين کشور، اهدافی صرفا صلح آميز را دنبال می کند.


XS
SM
MD
LG